Konstig planta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Konstig planta

    Nu har jag gått och köpt en enligt djuraffären kolplanta. Jag har sett min kompis ha en sådan så jag antar att jag också kan ha en utan större problem men nu undrar jag vad för sorts växt det är. Det står att den heter Microsorium pteropus men den liknar en Crinum natans. Någon som kan ge mig lite tips om det här mysterieväxten?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Bild?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Microsorium pteropus, javaormbunke, har jag någon enstaka gån hört kallas för kolplanta.

      Javaormbunkar kan se lite olika ut beroende på olika förhållanden (liksom de flesta växter) det finns dessutom olika fram odlade varianter som tex. Microsorium pteropus "narrow" som har långsmala blad.
      Crinum natans är en lökväxt så det ser du enkelt om det är eller inte.
      Jag har doch svårt att tro att en växt skulle vara fel märkt som Microsorium pteropus då det är en ycket vanlig akvarieväxt.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Jo, jag läste sökte precis på växter från asien så såg jag den, jag hade sök med microsorium istället för microsorum. Jag vet att det inte är en crinum natans med bladen är lite lika så. Nu ska den på planteras bara. xD
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        Arbetssätt...