Sköta växtakvarium på bästa sätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Sköta växtakvarium på bästa sätt

    Jag har en jäkla massa alger och smus och sådant i mitt lilla 54-litersakvarium,
    plus att jag inte är riktigt nöjd med det, därför tänkte jag starta om det och satsa på ett litet växtakvarium istället. Jag undrar därför: Hur sköter man ett sådant på bästa sätt? Vad ska jag tänka på? Vad är mäsk och behöver jag det och hur fixar jag en sådan anordning? Räcker det med ett enda lysrör? Och framför allt: Hur slipper man massa äckliga trådalger överallt? Skulle uppskatta tips av alla slag!

    Jag ber om ursäkt om det redan finns en sån här tråd.

    Tack på förhand
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nja, det du nämner är väl ungefär allt som finns att läsa i denna kategori i foruet

    Bättre att läsa först och sen ställa mer specifika frågor, annars kommer svaren att utebli tyvärr.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Wieder
      • October 2007
      • 131

      #3
      Jag ahr läst en massa och sökt men jag har ändå inget hittat hur man får ner c02 i karet och om det räcker med endast ett lysrör. Det var därför jag frågade. Om du har länkar till trådar med svar på mina frågar kan du ju gärna klistra in dom. Har någon svar på mina frågor?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av Wieder
        Jag ahr läst en massa och sökt men jag har ändå inget hittat hur man får ner c02 i karet och om det räcker med endast ett lysrör. Det var därför jag frågade. Om du har länkar till trådar med svar på mina frågar kan du ju gärna klistra in dom. Har någon svar på mina frågor?
        Vad gäller co2 finns det en hel del trådar och många lösningar på hur man får ner det i karet, personligen har jag en minipump där jag tagit bort filtermattan och satt in en syresten så pumpens impeller fördelar gasen och sen går pumpen på timer, tror det är den vanligaste lösningen då den är lätt att fixa och ger kontroll över tiden man tillsätter co2.
        Hur många lysrör du behöver beror ju dels på vilket rör du har och hur djupt akvariet är mm.

        Kommentar

        Arbetssätt...