Planerat flytväxt köp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Planerat flytväxt köp

    Idag(torsdag) ska jag till djuraffären och köpa plantor till mitt nya avarium. Jag vet inte om dem har några flytväxter men om så ska jag även köpa en sådan. Men så till min fråga, vad bör man tänka på när man ska ha flytväxter i ett akvarium?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Aquario
    vad bör man tänka på när man ska ha flytväxter i ett akvarium?
    Att de stjäl enorma mängder ljus för de växter som är under.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Ursprungligen postat av Aquario
      Idag(torsdag) ska jag till djuraffären och köpa plantor till mitt nya avarium. Jag vet inte om dem har några flytväxter men om så ska jag även köpa en sådan. Men så till min fråga, vad bör man tänka på när man ska ha flytväxter i ett akvarium?
      Har du fiskar som behöver flytväxter annars skulle jag skippa dom, har själv lemna minor och dom är väl hyggliga då dom inte har så långa rötter att jag kan skymma dom med akvariets ram, tycker annars inte det är vidare snyggt med rötter som hänger ner i karet.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        jag för min del tycker dessa rötter är väldigt fina och skapar ett tropiskt intryck... det man ska tänka på med flyväxter är att det får nästan inte förekomma någon rörelse av vattenytan, vilket kan vara ett problem om man vill ha en god cirkulation i karet!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Okej, jag vill ju ha gurami och dem bygger ju skumbon så. Kanske kan jag placera en liten flytväxt vid ena hörnet vid dem växter som vill ha det skuggigare. Aja, jag får fundera på saken xD
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Aquario
            Okej, jag vill ju ha gurami och dem bygger ju skumbon så. Kanske kan jag placera en liten flytväxt vid ena hörnet vid dem växter som vill ha det skuggigare. Aja, jag får fundera på saken xD
            ja det blir nog bra, guramis kommer säkerligen uppskatta lite flytväxter
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...