CO2 ger kol eller lågt pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    CO2 ger kol eller lågt pH?

    Växter behöver en massa olika ämnen för att växa. Vatten, kol, kalium, kväve, fosfor, magnesium, bor, järn m m.

    För att öka tillväxten brukar man vilja ta reda på vilket ämne som är begränsande för tillväxten. Om kalium är begränsande och man tillsätter en massa kalium växer växterna snabbare tills ett annat ämne blir begränsande. Så kan man fortsätta att öka olika saker tills det inte går att snabba på tillväxten mer. Då blir det fysiologiskt omöjligt för växten att växa snabbare. Cellerna klarar inte av att dela sig snabbare. Om man tillsätter en massa kalium när det i själva verket är något annat som är begränsande så händer inget med tillväxten.

    Estemative index metoden i ett växtakvarium innebär att man tillsätter allt som man tror kan vara begränsande i ett stort överskott. För att inte halterna av olika ämnen ska bli giftigt höga byter man en stor del vatten ofta och tillsätter sedan en massa gödning igen. På så sätt håller man nivåerna stabila och höga. Man brukar också tillsätta koldioxid eftersom växterna behöver kol för att bygga sin vävnad. Allra bäst är det om man har styrning av hur mycket koldioxid man tillsätter så att man inte gör det på natten när inte växterna behöver det. Styrningen kan man lösa genom att mäta hur pH varierar. När man löser koldioxid i (pH-neutralt) vatten sjunker nämligen pH och det utnyttjar man för att veta att man inte tillsätter för mycket i onödan.

    Men vad jag undrar är om det är kolet i koldioxiden eller pH-sänkningen som gör att växterna växer bättre? Det kan ju vara så att tillgängligheten av något annat begränsande ämne är pH-beroende. Jag vet inte om det är så. Jag bara tycker att det borde finnas en massa kol i ett akvarium där man har många gånger fler fiskar än vad som är normalt i naturen. Fiskar andas ut koldioxid och fiskskit och fiskmat bryts ner av bakterier till koldioxid.

    Med normala akvarietester använder man sig av GH och pH för att beräkna koldioxid så det går inte att skilja på effekter av pH med såna som beror på koldioxid.

    Skulle alla ni om kör med dyra koldioxidutrustningar egentligen lika gärna kunna tillsätta en syra i väl reglerad mängd (med pH-meter och någon slags doserare) för att öka växternas tillväxt???? Hur kan man veta att det är kolet och inte pH-sänkningen som gör tricket?
  • Perrx
    • October 2005
    • 119

    #2
    Personligen så tycker jag att det skulle vara mycket märkligt om man slängde i en massa torv som sänker pH:t och på det sättet får växterna att bubbla.

    Det finns ju även olika flytande former av kol som man kan till sätta i akvariet och vad jag förstår så ska dessa produkter inte sänka pH:t med växterna ska bli nöjda ändå.

    Förövrigt så är det kH-värdet som har med pH:t att göra.

    -Per

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Det vet man för att andra har säkert testat

      Du säger att det är mer CO2 i ett akvarium än i naturen (uatn tillsats i akvariet) men där har du lite fel tror jag.
      Ett akvarium är begränsat och "töms" fort på näringsämnen för växterna. I naturen ser det annorlunda ut. Många växter växer dessutom upp ur vattnet i naturen och får helt andra förutsättningar.
      Framför allt så eftersträvar man dessutom betydligt snabbare tillväxt i akvariet än i naturen.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Jag borde skrivit kH och inte GH. Ups.

        Torv sänker pH men innehåller också enorma mängder kol. Så det skulle inte vara ett bra experiment för att avgöra om det är pH eller kol som gör tricket.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Det vet man för att andra har säkert testat
          Jag är skeptisk och vill se testet som "andra" har gjort.

          Kommentar

          • Shagrat
            • September 2004
            • 335

            #6
            Med tanke på att växter består till största del av kol och syre tror jag knappast att man kan påstå att växter inte behöver kol. Stoppar du verkligen ner så mycke mat till fiskarna så att du får allt kol så det räcker för all tillväxt? Visst kommer det ner kol i vattnet från atmosfären, men med tanke på vad som händer om man sätter en vanlig krukväxt i ett koldioxidtält så tycker jag knappast man kan påstå att kolet i koldioxiden inte påverkar. Är ett ganska vanligt experiment på högstadieskolor att tillsätta koldioxid till en vanlig gröda och få den att växa många gånger snabbare än normalt och samtidigt få den att bli betydligt större och finare.

            Kan tillägga att jag tidigare bodde på ett ställe med surt vatten, men i övrigt bra vattenvärden. Växte betydligt bättre när jag hade kalk i filtret och körde med co2 än när jag körde utan, och ph var nästan detsamma. En aning högre med co2 kanske.
            Senast redigerad av Shagrat; 08 November 2007, 00:24.
            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
            Min zoon

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              Jag bara tycker att det borde finnas en massa kol i ett akvarium där man har många gånger fler fiskar än vad som är normalt i naturen. Fiskar andas ut koldioxid och fiskskit och fiskmat bryts ner av bakterier till koldioxid.
              Och detta kallas lowtech.
              Jag kan för övrigt hänvisa dig, Krax till ett annat forum, APC där personerna oftast gör sina efterforskningar i "renat vatten". Inga näringsämnen att tala om i vattnet och testerna utförs ganska metodiskt.

              Heeke och Shagrat: Bra skrivet!
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                Jag är skeptisk och vill se testet som "andra" har gjort.
                Då återstår väl bara att testa själv? Du kan ju återkomma med dina resultat...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                Arbetssätt...