Ny på det här med de gröna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    Ny på det här med de gröna

    Jag är helt ny på det här med växter...
    Har haft någon enstaka i varje kar jag har haft.
    Men nu när man har skaffat ett 600L vill man fylla upp det lite.
    Så köpte 2 svärdsplantor, 1 bananplanta? och sen hade jag nån annan sedan innan.
    Svärdsplantorna var sjukt fina i affären och när jag kom hem. Riktigt ap fina.
    Men nu bara efter 2 dygn börjar de bli bruna på några blad.
    Jag gjrode som säjaren i affären sa. Tog bort krukan, tog bort vaddet, klippte av rötterna lite och planterade sedan i karet...
    Att notera är att akvariet är startat i fredags...
    Och antagligen är det för att det inte finns mycket näring åt dom i ett så nystartat kar?
    Men finns det någon gödning eller gödningsbollar man kan ge dom som inte är allt för krångligt?
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    #2
    Blir nog att köra pmdd.
    Men ska man ha Micro+ eller NutriSI?
    Jag ska ha vanligt sällskaps akvarium...
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #3
      Ursprungligen postat av VioXiD
      Blir nog att köra pmdd.
      Men ska man ha Micro+ eller NutriSI?
      Jag ska ha vanligt sällskaps akvarium...
      spelar ingen roll, men det är lättare med micro+ bara blanda ut det med vanligt vatten. nutrisi är lite jobbigare.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Att växterna blir dåliga så fort skulle ev. kunna bero på transportskador.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • VioXiD
          • April 2007
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av hambli
          spelar ingen roll, men det är lättare med micro+ bara blanda ut det med vanligt vatten. nutrisi är lite jobbigare.
          Okey, men det är inga problem att köra pmdd med micro+ i ett så pass nystartat akvarium?
          28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

          Kommentar

          • VioXiD
            • April 2007
            • 266

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Att växterna blir dåliga så fort skulle ev. kunna bero på transportskador.
            Okaj, kan nog stämma...
            28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ursprungligen postat av VioXiD
              Okey, men det är inga problem att köra pmdd med micro+ i ett så pass nystartat akvarium?
              Nej, det är bara att köra på.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                jag kör med lite gödning i efter varje vattenbyte, har även i ngn bra jord eller liknande i botten av karet. klipper bort fula blad en gång i vecckan typ, växer som f*n!!

                hur gick det med läckan i 600l an?
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • VioXiD
                  • April 2007
                  • 266

                  #9
                  Ursprungligen postat av patriksg
                  jag kör med lite gödning i efter varje vattenbyte, har även i ngn bra jord eller liknande i botten av karet. klipper bort fula blad en gång i vecckan typ, växer som f*n!!

                  hur gick det med läckan i 600l an?
                  Okaj, tycker det med jord i karet verkar krångligt.. Så blir nog bara gödning, för att de ska få lite bra iaf

                  Läckan gick bra (kul att nån kommer ihåg en)
                  Silikonade om hela karet utan det bakom bakgrunden. Fungerade fint.
                  Beställde hem ett fx5 filter och körde igång allt i fredags. Så det ska få gå i en månad nu med ett par guppy yngel och två ancistrus. Och med ett vattenbyte i veckan ca:30%. Tillsätta pmdd och aqua safe.
                  Sen blir det väl en ny kamrat varannan eller varje vecka i karet
                  Och efter jag har kommit iväg till egypten i januari så blir det en ny lysramp..
                  28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                  Kommentar

                  • patriksg
                    • May 2007
                    • 1705

                    #10
                    modigt att våga lägga ny cilikon och sen fylle det! är skit orolig för mitt 180L och 2st 50L.. det med jord tycker jag e skit bra! blir lite skit ibland bara om man rör om i botten...

                    du ska inte lägga i dina kulor då? =)
                    Mvh Patrik

                    Kommentar

                    • VioXiD
                      • April 2007
                      • 266

                      #11
                      Då (tror jag) var PMDD Micro+ beställt
                      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                      Kommentar

                      • VioXiD
                        • April 2007
                        • 266

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriksg
                        modigt att våga lägga ny cilikon och sen fylle det! är skit orolig för mitt 180L och 2st 50L.. det med jord tycker jag e skit bra! blir lite skit ibland bara om man rör om i botten...

                        du ska inte lägga i dina kulor då? =)
                        Nej tyvärr. Skänkte bort dom i panik :/
                        När jag skulle byta upp mig till större akvarium...
                        Tur var väl det, hade inte fixat läckan o allt om jag hade haft fiskar att ta hand om också..
                        Skänkte de två sista jag hade kvar till min lokala akvarie butik. Dom såldes ganska fort där.
                        Men nu när man har stort akvarium har tanken slagit mig om att köpa:

                        Dom är juh de tuffaste sötvattens kulfiskarna
                        Och skit svåra att hitta!
                        28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                        Kommentar

                        • patriksg
                          • May 2007
                          • 1705

                          #13
                          fahaka är sjukt fina! sett den annonsen innan och är laggad jag med! synd att jag inte kan ge den stort kar nog!! den ska ju ha upp mot 1000L.. växer skit fort med =) inte som mina asellus :P hehe, är på g att skaffa mig en fig8 också.... vet inte vad ja ska ha för kar bara, TPF säger att 50L duger men jag tycker det e lite litet....
                          Mvh Patrik

                          Kommentar

                          • patriksg
                            • May 2007
                            • 1705

                            #14
                            fel av mig! mbu är det som ska ha större!!! ditt duger gott och väl för en fahaka! Köp den!!
                            Mvh Patrik

                            Kommentar

                            • VioXiD
                              • April 2007
                              • 266

                              #15
                              Skapar en tråd i "övriga fiskar".
                              Detta börjar bli lite off topic här.
                              Forsätter prata där.. ok?
                              28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...