växt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    växt akvarium.

    tjenare tjenare.

    jag satt förut och grundade på om man ska starta ett växtakvarium?
    och isåfall hur man skulle göra för att få dem att växa så mycket och fint som möjligt.
    och efter lite mer grubblande så har jag nog bestämmt mig för att skaffa ett sådant.

    men eftersom jag inte är så särskilt erfarena av varken växter eller akvarium så tänkte jag ställa några frågor här.

    hade tänkt att börja med ett litet 40L och sedan kanske gå upp i storlek men det beror på hur det kommer att gå.
    min plan är att inreda med mycket grus (ca15cm).
    stoppa ner en dopp värmare och ställa ganska nära ett fönster så växterna ska få näring och växa.
    men då är problemet med alger. men är det inte så att om man har tillräckligt med växter så blire det inga alger eller har jag fattat fel?
    och om det blir mycket alg problen så kan man ju släpp aner något som äter dem.
    Hade inte tänkt mig någon pump för det behöver vell inte växter? (och om man har fisk så produserar och renar vell växterna tillräckligt?)


    Är det något som jag har tänkt fel eller missat så säg gärna till


    mvh// Axel
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Känns som du är ute efter något som brukar kallas "lowtech".
    Gör en sökning i forumet och du lär finna svar.

    Kan säga direkt att soljus är ingen höjdare, det blir fruktansvärt mycket mer ljus än vad man brukar lyckas med artificiellt. Med en lampa eller ännu hellre ett litet kompaktlysrör kanske så får du dessutom lite värme.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      du gör så här går in på zoonen och trycker på articklar söker efter

      odla akvarieväxter funkar inte det så söker du på

      matsvin /sting

      Kommentar

      Arbetssätt...