EasyCarbo - giftigt för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    #91
    Väldigt intressant tråd. Har själv börjat med EC i hopp om att toffsalgerna ska ge med sig. Som ni skrivit tidigare verkar det inte vara något snällt medel och det luktar ju väldigt konstigt. Brukar öppna fönstret ett tag. Känner även lukten från akvariet. Fast då bara om man trycker ner näsan där men då kör jag ändå bara halvdos.
    Första dan när jag öppnade flaskan kände jag mig nästan täppt/snuvig i näsan efteråt. Om det berodde på EC /svininfluensan eller temporär förkylning vet jag inte men något man ska vara försiktigt med är det ju helt klart!

    Men hur gör ni när ni häller i skiten? Vågar ju inte köra det i mathålet då fiskar ofta är där uppe när man är i rummet. Vad händer om fisken skulle träffas av det? Känns ju inte så säkert med den höga koncentrationen som det är. Eller det kanske hinner spädas ut? Just nu lyfter jag glaset och droppar lite försiktigt vid utblåset.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #92
      Mina fiskar träffas ofta av det utan någon synlig effekt.
      Å andra sidan, de simmar alltid i det...
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        #93
        Ursprungligen postat av Azur
        Stockholmskt kranvatten brukar ligga på 8.5.
        Annars, när jag hör att folk har pH 7.5-7.7 vad de än gör, så brukar jag misstänka att de har kalkhaltig inredning.
        Skummt, då jag har pH 7.5 direkt ur kranen. Inte för att det är något negativt men.

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #94
          Ursprungligen postat av flygrc
          Mina fiskar träffas ofta av det utan någon synlig effekt.
          Å andra sidan, de simmar alltid i det...
          Fast just när man häller i är ju allt på samma ställe innan det fördelas i akvariet.

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #95
            Intressant tråd.

            Formaldehyde, formalin, paraformaldehyde and glutaraldehyde:

            What they are and what they do:
            formaldehyde,glutaraldehyde,fixatives,fixation,chemistry,aldehyde fixatives> John Kiernan's web page - Formaldehyde and glutaraldehyde



            Vad jag hittade här och lite på andra ställen, som kanske är intressant är:
            • Glutaralaldehyd i vattenlösningar finns normalt som polymerer och har många möjligheter till reaktioner med proteiner (dvs exempelvis levande vävnad). När en reaktion med proteiner sker bildas många leftover aldehyder som är svåra att bli av med i vävnaden. Detta förklarar delvis giftigheten hos fiskar och andra djur, antar jag.
            • Kan användas för blekning av läder, ej viktigt här men intressant.
            • I Sverige används största mängden glutaraldehyd som slembekämpningsmedel mot slembildande mikroorganismer inom massa- och pappersindustrin. Det används också som ett effektivt medel för desinfektion och sterilisering inom sjukvården
            EasyCarbo och Seachem Excel; båda är ju ungefär samma sak. De innehåller ett ämne som heter Glutaraldehyd, som kan ersätta växternas behov av CO2 och dessutom reducerar det mängden alger och dess tillväxt. MEN Glutaraldehyd är mycket giftigt och kan döda bakterier (inklusive alla filterbakterier), snäckor och räkor i ett akvarium. Dessutom så är växter som tar upp karbonater (istället för CO2) (typ Anubias, Javaormbunke och några till) känsliga mot detta ämne och tar skada av det.


            Gasledning regörs med detta ämne. Tur det bryts ned snabbt i vatten säger jag bara.
            Checking out...

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #96
              Någon som provat att använda Glutaralaldehyd jämförande med EC?
              Var kan man få tag i Glutaralaldehyd?
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #97
                Det är Glutaraldehyd i EC så där finns inget att jämföra.
                Jag tror att man har svårt att komma över Glutaraldehyd om man inte har något typ av tillstånd för sådana typer av kemikalier/produkter.
                Och även om man skulle få tag i det så ska man nog passa sig lite. Är Glutaraldehyden i mer koncentrerad form än den är i tex EC så är den inte rolig att handskas med.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #98
                  helt klart.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #99
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Det är Glutaraldehyd i EC så där finns inget att jämföra.
                    Jag tror att man har svårt att komma över Glutaraldehyd om man inte har något typ av tillstånd för sådana typer av kemikalier/produkter.
                    Och även om man skulle få tag i det så ska man nog passa sig lite. Är Glutaraldehyden i mer koncentrerad form än den är i tex EC så är den inte rolig att handskas med.
                    OK så det är tvärsäkert, läst det lite fram och tillbaka och sett att det fanns en osäkerhet i om det var ren Glutaraldehyd i EC

                    Tänkte annars om någon kunde göra en "EC" lika prisvärt som PMDD
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      Ren Glutaraldehyd är det inte, men om du menar att det bara är Glutaraldehyd som är det verksamma ämnet så, Ja.
                      Och visst skulle man kunna göra en DIY-variant, men som sagt. Tror man behöver tillstånd för att köpa Glutaraldehyd. Och jag själv skulle aldrig få för mig att stå och blanda till detta själv. Har man tillgån till ett Kemi-labb etc, så visst...
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • janson
                        • July 2009
                        • 300

                        Det är ju konstigt att med alla dessa löjliga EU regler som finns att man kan sälja ett sådant här medel utan någon info vad det innehåller, och utan varninstecken. Allt har ju innehållsföreteckning idag.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...