EasyCarbo - giftigt för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    EasyCarbo - giftigt för alger?

    Jag håller på och experimenterar med EasyCarbo, flytande koldioxidersättning, i mina kar. Jag hittar inga uppgifter om vad EasyCarbon innehåller, men det kan tänkas vara glutaraldehyd (det är vad Flourish Excel, ett annat flytande koldioxidersättningsmedel, innehåller)

    Jag doserar 2/3's dos dagligen till två akvarier, ett tätplanterat 90 liters utan märkbara alger, och ett 160 som inte har några växter alls, bara mängder av alger.

    Jag har nu doserat i nästan en vecka, och ser ännu inga effekter i det tätplanterade akvariet - men jag ser effekt i det växtfria 160'at.

    Algerna har slutat växa, och har brunaktiga i topparna. De ser lidande ut.

    Kan det vara så att EasyCarbo inte fungerar genom att hjälpa växterna konkurrera ut alger, utan genom att helt enkelt förgifta alger men inte växter?

    EDIT: Hittade en amerikansk utvärdering som kommer till slutsatsen att glutaraldehyd är "extremely toxic" för alger, och att alger är "the most sensitive" mot glutaraldehyd jämfört med högre växter.

    EDIT2: Wikpedia to the rescue, igen:
    "A polymerized isomer of glutaraldehyde trademarked as polycycloglutaracetal by Seachem Laboratories, Inc. is the active ingredient in a product called Flourish Excel, a fertilizer for aquatic plants. It is claimed that it provides a bioavailable source of carbon for higher plants that is not available to algae. Though not marketed as such due to federal regulations, the biocidal effect of glutaraldehyde kills most algae at concentrations of 0.5 - 5.0 ppm. These levels are not harmful to most aquatic fauna and flora. Adverse reactions have been observed by some aquarists at these concentrations in some aquatic mosses, liverworts, and vascular plants."

    ( http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde )

    Där ser man. Nu måste jag försöka få tag i uppgift om hur lång tid det tar för glutaraldehyd att brytas ned i akvariet.
    Senast redigerad av Azur; 06 November 2007, 14:27.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nu måste jag försöka få tag i uppgift om hur lång tid det tar för glutaraldehyd att brytas ned i akvariet.
    Mycket intressant om du hittar något.

    Jag och en annan snubbe har märkt att våra akvarium slutat lukta när vi började använda EasyCarbo.. Akvarier har ju annars en väldigt frisk fräsch doft när man sätter näsan vid vattenytan.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      För ett tag sedan när jag kollade lite om EasyCarbo hittade jag att det var just glutaraldehyd i det. Glutaraldehyd används som desinfektionsmedel i ganska låg koncentration. Det är alltså giftigt för bakterier. Sånt vill inte jag hälla i akvarier. Jag vill ha massvis med bakterier.

      Det verkade också som om mossor inte gynnades av EasyCarbo utan bara kärlväxter. Glutaraldehyd ingår nog någonstans i kärlväxters fotosyntes. Det blir alltså en genväg för dem. Men för andra mer "primitiva" växter kan det nog vara giftigt. Kanske dina alger också.

      Jag skulle vilja se ett BEVIS för att växter i akvarier är kolbegränsade.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag skulle vilja se ett BEVIS för att växter i akvarier är kolbegränsade.
        Göd med PMDD i 1 månad. Tillsätt sedan CO2 och se hur det börjar växa 10 ggr snabbare.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          @defdac: Det verkar häpnadsväckande nog, med tanke på att det är en så vanlig kemikalie, inte finnas några studier av effekt eller nedbrytningstakt hos glutaraldehyd i miljön. Det finns däremot studier på vad som händer om glutaraldehyd blandas med "sewage sludge", och då bryts det mycket snabbt ned: 50% är borta inom 12 timmar, och inom 48 timmar är allt glutaraldehyd nedbrutet till koldioxid.
          Så där har vi basen för rekommendationen att dosera EasyCarbo dagligen.

          Jag hittade också lite LD50 uppgifter. Glutaraldehyd är OFANTLIGT giftigt för bakterier och encelliga alger. 5 ppm gav >99% sänkning av planktoniska bakterier och encelliga alger på någon timme, och 0.1 ppm var nog för att helt stoppa tillväxt.
          En halt på 1.5 ppm orsakade att ägg av lax inte kläcktes (äggmembranet blev ogenomträngligt för ynglet), men påverkade inte karpfiskägg.
          Jag har inga doser, men glutaraldehyd sägs ocks vara mycket giftigt för många protozoer, och tillochmed för Daphnia (vilket känns lite märkligt, men kan vara en effekt av att glutaraldehyd penetrerar vävnad bättre än formalin).

          En lustig sak är att glutaraldehyds giftighet och nedbrytningstakt tydligen är starkt pH-beroende: vid pH under 7 går nedbrytningen långsamt och glutaraldehyd är ganska svagt giftigt, vid pH över 7.5 "aktiveras" glutaraldehyden och blir både oerhört mycket giftigare och bryts snabbt ned.

          Mitt intryck är att glutaraldehyd i mycket påminner om formalin, men är giftigare än formalin.

          @Krax: gränsen mellan grönalger och mossor är i själva verket rätt luddig, och särskilt levermossor kan nästan ses som glorifierade alger, så om glutaraldehyd nu är giftigt för alger så är jag inte förvånad över att dina mossor inte gillade att du doserade EasyCarbo.
          Jag har tyvärr ingen mossa för närvarande, så jag kan inte testa effekt på dem.

          Såvitt känt finns inte glutaraldehyd i naturen alls, MEN om glutaraldehyden nu förgiftar växternas konkurrenter (algerna) men inte växterna, och samtidigt bryts ned till koldioxid (varje glutaraldehyd-molekyl blir till fem koldioxid-molekyler), så kanske det räcker för att förklara hur EasyCarbo funkar?

          En komplicerande faktor är förstås att Seachem säger att de använder en polymer av glutaraldehyd, inte ren glutaraldehyd. Det är helt tänkbart att polymeren har helt andra egenskaper än glutaraldehyden... men det är också tänkbart att polymeren helt enkelt faller sönder och frisläpper glutaraldehyd när den kommer i akvariet.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            @Defdac: Det där med lukten var intressant. Om nu EasyCarbo reducerar halten encelliga organismer dramatiskt, så skulle man förvänta sig att akvariets lukt blev svagare - det är de som står för mycket av doftämnena.

            Jag testade inte innan jag startade, men jag tog en sniff på mina akvarier nu, och algakvariet luktar inte alls (eller snarare så luktar det "kranvatten", dvs mycket svagt av fisk), och växtakvariet har en svag men tydlig doft, den där typiska lukten av en frisk kompost som man alltid får i växtkar. Mitt intryck är att bägge akvarierna luktar svagare än de brukar. Vi får se hur det är om en vecka.

            Jag tycker också jag känner en mycket svag lukt av formalin i hela rummet, men det är antagligen inbillning.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              (Att tillväxten råkar öka för att man tillsätter koldioxid en gång är inget bevis. Det kan vara något annat som också har förändrats samtidigt. Men om mönstret upprepas många gånger när man upphör och startar att tillsätta koldioxid kan jag kanske bli överbevisad.)

              @Azur: jag har aldrig och kommer nog aldrig tillsätta ett kraftfullt desinfektionsmedel till ett akvarium. Jag läste någonstans om att mossor inte gynnades.

              Jaha! Det bryts ner till en massa koldioxid. Och nedbrytningen är pH-beroende kanske. Så när fotosyntesen höjer pH bryts mer glytaraldehyd ner till koldioxid. Och på natten när pH sjunker stoppar nedbrytningen. Ganska fiffigt om det skulle funka så. (Förutom då att det verkar slå ut all mikrobiell verksamhet...)

              Formalin är inte så akut giftigt som glutaraldehyd men mycket farligare för oss eftersom det inte bryts ner i våra kroppar. Det ger en ökad risk för cancer. Glutaraldehyd är reaktivt och bryts ner snabbt.

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jag tycker också jag känner en mycket svag lukt av formalin i hela rummet, men det är antagligen inbillning.
                Vissa människor är mycket känsliga för lukten av formalin. Du kanske är det? Lita på din näsa även om det kanske är glutaraldehyd och inte formaldehyd som luktar i ditt rum.

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #9
                  Skulle vara kul att veta om EasyCarbo är så pass starkt desinfekternade att det slår ut filterbakterierna om man doserar efter hänvisningarna. Jag har själv kört med det i ett halvår nu och har inte råkat ut för några konstigheter i akvariet.

                  Kommentar

                  • hambli
                    • December 2004
                    • 508

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    (Att tillväxten råkar öka för att man tillsätter koldioxid en gång är inget bevis. Det kan vara något annat som också har förändrats samtidigt. Men om mönstret upprepas många gånger när man upphör och startar att tillsätta koldioxid kan jag kanske bli överbevisad.)

                    @Azur: jag har aldrig och kommer nog aldrig tillsätta ett kraftfullt desinfektionsmedel till ett akvarium. Jag läste någonstans om att mossor inte gynnades.

                    Jaha! Det bryts ner till en massa koldioxid. Och nedbrytningen är pH-beroende kanske. Så när fotosyntesen höjer pH bryts mer glytaraldehyd ner till koldioxid. Och på natten när pH sjunker stoppar nedbrytningen. Ganska fiffigt om det skulle funka så. (Förutom då att det verkar slå ut all mikrobiell verksamhet...)

                    Formalin är inte så akut giftigt som glutaraldehyd men mycket farligare för oss eftersom det inte bryts ner i våra kroppar. Det ger en ökad risk för cancer. Glutaraldehyd är reaktivt och bryts ner snabbt.
                    Jag märkte senast då min co2 tub tog slut tydligt hur tillväxten minskade. Skulle flytta karet och byta layout så jag satte inte igång co2 systemet på 1,5 månad. testade att försöka hålla algerna intakt, men det var helt omöjligt att stoppa algerna.

                    gödde som en galning men inget hjälpte. så visst är det skilnad på att köra med och utan co2. anledningen till att algerna växte som f¤n beror väl på att jag kör mh belysning.

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      Krax: Jag är lite konfunderad över att det skall till någon sorts "bevis" att CO2 är bra för växter. Speciellt när du har halva zoopet som handhaver mäsk och CO2 flaskor. Men visst:
                      Från wikipedia: "Plants require carbon dioxide to conduct photosynthesis, and greenhouses may enrich their atmospheres with additional CO2 to boost plant growth.".
                      Detsamma gäller självklart växter under vatten med.

                      För övrigt: Jag använder easycarbo själv. I dosering enligt tillverkaren. Jag har mossa i akvariet och den bara frodas. Inga alger.
                      Vet någon om koncentrationen av Glutaraldehud (eller en polymer av den) det finns i våra flaskor? Den är nog rätt liten.......
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • Leonard
                        • January 2006
                        • 2352

                        #12
                        Jag kör också med EasyCarbo, i ett kar med medel-stark belysning, göder med PMDD, ingen CO2. Jag har haft mossor, ormbunkar, m.m. och de har bara växt mer än förut med EasyCarbo.
                        Det är mindre alger med EasyCarbo än om man kör med CO2.

                        Om man göder enligt angivningar ska det gå bra med filterbakterier, räkor, mossor. Jag har provat att övergöda och effekten blev att mina filterbakterier i botten (och filtret troligen) dog. Flera av de vanliga växterna funkade inte heller bra med för hög dos.

                        Kolla gärna igenom denna tråden: http://indianaquariumhobbyist.com/co...dehyde&start=0
                        18år. . . . . .<¨,)))--{
                        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sintei
                          Krax: Jag är lite konfunderad över att det skall till någon sorts "bevis" att CO2 är bra för växter.
                          Det får nog ses som ett sidospår.

                          För övrigt: Jag använder easycarbo själv. I dosering enligt tillverkaren. Jag har mossa i akvariet och den bara frodas. Inga alger.
                          Vet någon om koncentrationen av Glutaraldehud (eller en polymer av den) det finns i våra flaskor? Den är nog rätt liten.......
                          Nepp. Koncentrationen vore himla bra att få reda på, framförallt slutkoncentrationen i akvariet. Gissningsvis är det lägre än 1 ppm, eftersom fisk börjar ta skada vid 2 ppm.

                          En annan möjlighet, och i en interview antyder en kille från Seache att det är så det ligger till, är att polymeren tas up "i ett stycke" av alger och växter, och faller sönder först till glut sen till co2 inuti cellerna. I så fall kanske mycket lite glut att nånsin når fisken.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Det får nog ses som ett sidospår.
                            Japp det var därför jag inte argumenterade vidare här.

                            Kommentar

                            • wlappis
                              • December 2006
                              • 200

                              #15
                              "[quote=Leonard;1043891]Jag kör också med EasyCarbo, i ett kar med medel-stark belysning, göder med PMDD, ingen CO2. Jag har haft mossor, ormbunkar, m.m. och de har bara växt mer än förut med EasyCarbo."
                              Konstigt mina kar med mossa blev helt bruna medans övriga växter frodas.
                              I mitt räkkar så har jag slutat med carbon och mossan återhämtar sig sakta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...