EasyCarbo - giftigt för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #76
    Synd att det inte sänker pH, ska göra om mitt kar helt och hade tänkt ha fiskar som vill ha surt vaten. Tyvärr är kranvattnet hos mig någonstans vid pH 8... Jag får väl köpa något medel för att sänka det i så fall.

    Tack för svaret

    Kommentar

    • mighty
      • November 2006
      • 33

      #77
      Ja alltså, vi har väl drygt 8 i ph här i sthlm, så visst har det väl sänkts då till 7, men om det beror på Carbo vette hundan, det skulle jag väl inte ta för troligt, fast någon mer påläst kan säkert ge bättre info

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #78
        Ursprungligen postat av mighty
        Ja alltså, vi har väl drygt 8 i ph här i sthlm, så visst har det väl sänkts då till 7, men om det beror på Carbo vette hundan, det skulle jag väl inte ta för troligt, fast någon mer påläst kan säkert ge bättre info
        Har du någon aning om vad som kan ha sänkt pH:t?

        Kommentar

        • NE
          • January 2004
          • 1549

          #79
          Mär inte pH på vatten direkt från kranen, låt det lufta i ett dygn, vattenverken tillsätter ämnen som tillfälligt håller pH't högre men är tillfälligt.

          Ps. Jag lyckades döda en del fisk med överdosering av Easycarbo, så var försiktiga med det Ds.
          /Niklas

          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

          Kommentar

          • Zanders
            • December 2007
            • 177

            #80
            Ursprungligen postat av NE
            Mär inte pH på vatten direkt från kranen, låt det lufta i ett dygn, vattenverken tillsätter ämnen som tillfälligt håller pH't högre men är tillfälligt.

            Ps. Jag lyckades döda en del fisk med överdosering av Easycarbo, så var försiktiga med det Ds.
            easy carbo fungerar på samma sätt som flourish excel och sänker inte PH.
            håll koll på KH dock, för krashar det krashar även ph.

            Men doserar man som tänkt så är det inga problem med fiskarna, man behöver dock inte hälla ut 5-10 ml rakt på fisken då det är rätt starkt.
            Min blog : http://zanders.apics.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #81
              Jag vet inte om allt Stockholms kranvatten är likadant, men vårt kranvatten har inte KH och pH i balans när det kommer ur kranen: det har låg alkalinitet, och pH sjunker nästan en enhet helt spontant innan det stabiliserar sig.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #82
                Vad jag så har kranvattnet hos mig väldigt lågt KH och pH 8, men i mitt kar har jag aldrig mätt pH under 7.6 ändå...

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #83
                  Stockholmskt kranvatten brukar ligga på 8.5.
                  Annars, när jag hör att folk har pH 7.5-7.7 vad de än gör, så brukar jag misstänka att de har kalkhaltig inredning.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #84
                    Jag kan inte komma på något som skulle innehålla kalk i mina kar (båda två har ungefär lika pH). Jag tror inte det beror på det..

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #85
                      Båda två har samma grus/sand? Det brukar vara den vanligaste kalk-källan.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #86
                        Näpp, inte samma grus/sand. I det större karet har jag engelsk sjösten 5-8 mm köpt i akvarieaffär för ett antal år sedan. I det lilla karet har jag sand/fint grus i varierande kornstorlek.

                        Kommentar

                        • Nå_Nirvana_Nu
                          • June 2007
                          • 702

                          #87
                          Har köpt en liter easycarbo och tänkte ha det till mitt 375 liters sällskapskar, (ska jag hälla i hela flaskan på en gång eller?)

                          Nej, men allvarligt talat så har jag några funderingar.

                          Jag har läst genom hela denna tråden och de frågor som dykt upp är,

                          1. För en del så funkar det med räkor och sniglar när man häller i easycarbo, för andra inte. Min fråga är, eftersom easycarbo dödar många sorters alger så kanske sniglarna dör pga att deras huvudsakliga föda kanske består av alger, detta blir alltså lika med ingen mat för dem eller de alger de äter innehåller giftet som dödat algen. OCh därmed får de i sig "förgiftad" mat eller ingen mat alls, i stort sett då alltså. Kan denna teori stämma? Alltså måste man mata med foder istället för att sniglarna ska få sin beskärda del av ätlig mat?

                          Det finns ju även många andra i karet som är algätare. Kommer de alger de äter efter easycarbodosering innehålla eventuellt gift och detta lagras mer och mer i kroppen på algätande fisk?

                          Bara som ett rent experiment hur tror ni att en algtablett reagerar om den får ligga i ett easycarbo utspätt kar en längre tid( inte för lång tid men en ansenlig tid iaf)?

                          (Kan tillägga att jag inte är så insatt i kemi överhuvudtaget, så facktermerna i diskussionerna går jag ofta bet på, om nu någon tänkt använda dessa termer i sina svar/ förklaringar).

                          MVH NNN

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #88
                            Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
                            1. För en del så funkar det med räkor och sniglar när man häller i easycarbo, för andra inte.
                            Jag har svårt att tänka mig att algerna blir giftiga. Jag tror skillnaderna helt beror på dosering; vid rekommenderad dosering eller lägre verkar easycarbo helt ofarligt för både snäckor och räkor.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Johan Ågren
                              • March 2009
                              • 113

                              #89
                              Informativt:



                              Är gifttigt i starka doser, men bryts ned lätt i utspädd form och lagras inte någon längre tid. "Spolas ned i avloppet".
                              Senast redigerad av Johan Ågren; 19 April 2009, 22:17.
                              Inga täckglas/lock på ditt akvarium - för fiskarnas skull!

                              Kommentar

                              • fesoj
                                • November 2007
                                • 250

                                #90
                                tufft att "organsimen" svarat i tråden
                                Men tillbaks till topic: Finns det något bra och icke giftigt medel för mina växter istället för co2?
                                112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...