EasyCarbo - giftigt för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #61
    Mja, under kontroll har de aldrig varit. Jag kan inte styra dem.

    Det har sett ut så där mer mindre, med en tjock tät par centimeter tjock matta av Cladophora, i nåt år, fast nu mer försöker jag hålla sanden fri och låter det inte gå så långt som på första fotot. Ibland när akvariet störs, vanligen pga att jag kör nåt experiment, får jag algexplosion med 20-30 cm långa trådar, men efter några månader är det tillbaks till nån form av jämvikt med en tät mossliknande algmatta.

    Senast var det alltså Columnaris-behandlingen, där jag experimenterade med att höja salthalten i karet till 3 promille och tillsatte peroxid. Nästan alla alger dog av, och när jag slutade behandlingen och de kom tillbaks, såg det ut så här:


    Där kunde man ju hålla sig för skratt.

    Men nästan omedelbart när jag började tillsätta EasyCarbo så började den här långa typen dö av, och ersättas av en som har en vacker grön färg, är mycket mer grenad, och bildar täta kuddar. Den har annan färg än min gamla "algmatta", men det kan vara samma art, och den älskar uppenbarligen EasyCarbo, för stänger jag pumparna så börjar den pärla.

    Det är förmodligen uppenbart, men jag experimenterar mycket med mina akvarier - och gillar alger.
    Senast redigerad av Azur; 17 November 2007, 00:44.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • No Ak
      • December 2006
      • 108

      #62
      Ursprungligen postat av MattiasL
      Men jag som har massor av Vallisneria i mitt akvarium bör kanske inte testa Easy Carbo?
      Jag har ett kar med massor av vallisneria och den har inte tagit ngn skada alls efter denna kortvariga dos, däremot så blev jag av med alla sniglarna i det karet.

      Kommentar

      • No Ak
        • December 2006
        • 108

        #63
        däremot kanske valisneria inte tycker om långvariga låga doser av easycarbo

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #64
          Azur - har du inte möjlighet att mäta pH kontunuerligt efter dosering. Vad jag är ute efter är att få en ledtråd om medlet i sig släpper koldioxid (då bör pH gå ner tillfälligt vid dosering och gå upp vid planternas upptag) (man måste kanske överdosera då) eller om det är hela eller delar av polymeren som upptas. Det verkar råda delade meningar om detta.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #65
            I algkaret är vattnet hårt som betong, så pH rör sig inte alls, men jag skulle väl kunna testa pH i växtkaret. Tyvärr vet jag inte hur pH normalt ändrar sig där, så det är svårt att säga om det är nån ändring.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #66
              hmm, det som försvårar i ditt fall (azur) är ju att du inte har så mycket växter. Eller så har det gett oss en ledtråd. Växterna bryter ner easycarbot och frigör algdödande medel
              Någon som har Malawi-kar med inga växter och använder easycarbo som algdödande medel?
              Snyggt kar iallafall
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • azknom
                • October 2007
                • 28

                #67
                Vi har använt easyCarbo i vårt 350liters i princip sedan vi startade det i augusti. När vi började med det så var det nästan så man såg valisnerian växa. Innan hade den inte mått så bra direkt efter uppstarten men med den här tillsatsen så växer de riktigt bra. Nu brukar vi inte mäta pH så väldigt ofta men de gånger vi gjort det så ligger pH stabilt precis omkring 7.

                Kommentar

                • No Ak
                  • December 2006
                  • 108

                  #68
                  Ursprungligen postat av No Ak
                  Jag har ett kar med massor av vallisneria och den har inte tagit ngn skada alls efter denna kortvariga dos, däremot så blev jag av med alla sniglarna i det karet.
                  Nu syns det att valisnerian har tagit skada av för mkt EC, det tog ngn dag. En del cryptocoryn mår heller inte bra av för mkt EC,
                  Dessutom har en del cyano lossnat helt fr ett annat kar.

                  Kommentar

                  • Niklas-P
                    • August 2007
                    • 53

                    #69
                    Tänkte bara tillföra mina observationer...

                    Har kört med EasyCarbo i 6 månader nu. Växterna växer som förväntat snabbare men inte överdrivet snabbt. Har testat dubbel och trippel doser vilket resulterade i massa dubbel från växterna. Jag tyckte mig se fiskarna andas häftigare men det var nog bara jag som var rädd för en möjlig överdosering. Men annars inga bieffekter.

                    Har dålig belysning och har inte använt någon gödning. Akvariet har varit tungt belastat med matning pga av yngel uppfödning. Trotts det så är de ända alger någonsin haft brun/svarta små fält 2-3mm långa 1mm breda som sitter på ett väldigt fåtal bladspetsar eller kanter.

                    Glömde nästan... vattnet tappa den karakteristiska akvarielukten... vilket jag tycker är synd

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #70
                      Jag undrar var den där typiska lukten kommer ifrån? Någon som vet?

                      Kommentar

                      • Sintei
                        • May 2006
                        • 501

                        #71
                        Här är lite info om glutaraldehyd:
                        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #72
                          Tänkte bara visa några bilder. "Vaktombytet" i mitt kar är nästan klart nu, den mattbildande algen har nästan helt tagit tillbaka karet ifrån de långa trådalgerna.



                          Så här ser roten ut uppe i luften:



                          Dock har jag nu slutat dosera EasyCarbo till det här karet, pga att jag hade en oförklarlig förgiftningsincident för ett litet tag sedan, med bl.a. frätskador på fisk. Jag kan inte säkert säga att EasyCarbon hade nåt med saken att göra, men jag har inte hittat nånting annat, och min misstanke är att pga att jag inte har några växter har EasyCarbo halten i vattnet stadigt ökat tills det blev giftigt.
                          Vattenbyte gjorde att fisken tillfrisknade nästan omedelbart. Snäckor och räkor verkar inte ha tagit någon skada alls.

                          Fortfarande ser jag ingen effekt alls i mitt 90-liters växtakvarium.
                          Senast redigerad av Azur; 16 December 2007, 22:31.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Niklas-P
                            • August 2007
                            • 53

                            #73
                            Som jag skrev tidigare har jag kört med Easy Carbo i ett halvår. Men jag gjorde ett stopp nu på snart 3 veckor och har noterat lite.

                            Förutom att det växer sämre har jag börjat få skador på varje växt. Se bilderna som jämför det skadade bladet och hur bladet ska se ut.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: blad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 8,7 KB
ID: 2098215

                            Det har även börjat växa mer alger än det någonsin varit innan.

                            Två fiskar har dött under den sista veckan. Tror ju inte det har med detta att göra. Men ändå värt att nämna då det annars inte har dött en enda fisk sedan jag starta akvariet.

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #74
                              Väldigt intressant att läsa om Easycarbo i den här tråden!

                              Jag ska troligen börja använda Easycarbo, men jag undrar om någon testat om det sänker pH i ett normalplanterat akvarium som CO2 gör?

                              Kommentar

                              • mighty
                                • November 2006
                                • 33

                                #75
                                Jag har inte märkt av någon ph-sänkning hur mycket jag än velat, ligger som fastnaglat på 7 strecket, tror inte det är alls samma effekt som co2.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...