EasyCarbo - giftigt för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #46
    Det possitiva med easy carbon är ju att det är så pass billigt att man tom kan använda det till större akvarium utan att bli ruinerad. ska nog testa att köra med det i mitt 540l när jag får ordning på allt.

    Kommentar

    • Sintei
      • May 2006
      • 501

      #47
      HELT OT:
      billigt? Jag tror jag betalar runt 90kr för en liten flaska 250ml.
      ujuj ca 22ml per dag i 540liters = 12 dagar sen är den slut. dvs 300kr i månaden, mja, beror väl på vad man vill lägga sina pengar på.

      AZUR: Testa med väteperoxid på de nya algerna?!?
      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #48
        1) Jag betalade 180 bagis för en liter, och normaldos är 1 ml/50 liter/dag, så om jag inte spiller för mycket räcker flaskan i ett år... Varför kör du dubbel dos förresten?

        2) Väteperoxid funkar bara mot rödalger (staghorn och svarta tofsalger) mina Cladophora bleknar men så fort jag slutar dosera färgar de upp igen. Dessutom har jag ingenting emot alger så länge de inte är för långa, det är kanske inte klassiskt vackert men jag tycker det ser cool ut.
        Senast redigerad av Azur; 16 November 2007, 13:57.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #49
          Ursprungligen postat av Sintei
          HELT OT:
          billigt? Jag tror jag betalar runt 90kr för en liten flaska 250ml.
          ujuj ca 22ml per dag i 540liters = 12 dagar sen är den slut. dvs 300kr i månaden, mja, beror väl på vad man vill lägga sina pengar på.

          AZUR: Testa med väteperoxid på de nya algerna?!?
          pwss tar 190:- för 1l så då blir det betydligt billigare.
          tänkte testa en period för att se om det gör någon skilnad, räcker i 90 dagar

          Kommentar

          • jerker_s
            • January 2007
            • 356

            #50
            Ursprungligen postat av Sintei
            HELT OT:
            billigt? Jag tror jag betalar runt 90kr för en liten flaska 250ml.
            ujuj ca 22ml per dag i 540liters = 12 dagar sen är den slut. dvs 300kr i månaden, mja, beror väl på vad man vill lägga sina pengar på.

            AZUR: Testa med väteperoxid på de nya algerna?!?
            Jag betalade likt Azur 180 kr för 1 liter.. 1-2 ml/50 liter.. Jag använder 10ml/dag till mitt 400 liters kar.. 1 liter räcker därmed ca 3 månader, 60 kr/månad tycker inte jag är värst dyrt om man jämför med en CO2 anläggning...
            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

            M.v.h. Jerker

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #51
              Om man nu kan fråga så var köper man litern och har den något bäst-före datu?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #52
                Jag köpte min på Akvarieleasing här i Stockholm, men som sagts har PWSS också literflaskan.

                Det finns inget bäst-före datum på flaskan (vilket, eftersom detta är en akvarieprodukt, tyvärr är lika standard som den totala avsaknaden av innehållsförteckning och varningsetikett).
                Senast redigerad av Azur; 16 November 2007, 16:53.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #53
                  sicket lurendrejeri . skall genast beställa från PWSS!

                  Man får nog särskilja begreppena lite. Jag anser 2 ml är enligt anvisningarna då jag har mycket växter. Jag förutsätter att den som bara har i 1ml/50l har få växter. Jag doserar alltså normalt. Dubbeldos för mig innebär alltså 8ml/100l.

                  Azur: har du testat punkmarkera dina nya alger med easycarbo? Är de "utspridda" och svåra att punktmarkera kan du, när du gör vattenbyte, blanda ut easycarbon och köra blomspruta på de påverkade områdena.
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #54
                    Nja, alltså, jag har verkligen inga problem med alger. Jag har massor av alger, fem centimeter tjockt på sina platser, men inga problem...
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #55
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Nja, alltså, jag har verkligen inga problem med alger. Jag har massor av alger, fem centimeter tjockt på sina platser, men inga problem...
                      Hehe. Ungefär som att jag absolut inte har några problem med mina snäckor Och lite därför som jag inte kan tänka mig att hälla i easycarbo. Jag gillar att de städar och vill inte att de ska dö.

                      Undrar hur det ser ut med 5 cm tjockt lager av alger? Kan det vara snyggt?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #56
                        Det går upp & ned och är väldigt mycket en fråga om tycke och smak. Efter att jag behandlade mot Columnaris blev trådalgerna lite väl glada, och alla växter dog, så just nu kan jag inte påstå att det är direkt snyggt, men så här såg det ut tidigare:


                        Den alg som just nu håller på att erövra karet och bit för bit ersätter de långa trådalgerna ser rätt lovande ut, fast jag överväger ändå att plantera lite växter igen.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #57
                          Shit vad snyggt! Man har ju sett ett och annat aquascape där man försökt använda alger, men det där var exceptionellt!
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #58
                            Två frågor

                            Eftersom det redovisas olika resultat för valesneria, alger och dylikt - går det att få pH i de olika resultaten - ni som lyckas med medlet - vilket pH - ni som misslyckas - vilket pH?

                            Om man doserar EasyCarbon - påverkar det i sig pH eller ligger ph kvar (det som är intressant att veta är vilket pH man har 10 minuter efter tillsättning och vilket pH man har när ljuset släcks?

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #59
                              Vad jag förstått ska inte pH påverkas av tillsats.

                              Hur medlet verkar vid olika pH vet jag inte.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • heeke
                                • April 2003
                                • 5033

                                #60
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Det går upp & ned och är väldigt mycket en fråga om tycke och smak. Efter att jag behandlade mot Columnaris blev trådalgerna lite väl glada, och alla växter dog, så just nu kan jag inte påstå att det är direkt snyggt, men så här såg det ut tidigare:


                                Den alg som just nu håller på att erövra karet och bit för bit ersätter de långa trådalgerna ser rätt lovande ut, fast jag överväger ändå att plantera lite växter igen.
                                Har för mig att jag sätt ett liknande foto på ditt "cladophora-kar"? tidigare.
                                Du har alltså lyckats hålla dessa alger i schack under längre tid?
                                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...