EasyCarbo - giftigt för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #31
    Easycarbo BÖR vara mycket giftigt för snäckor, men jag doserar enl anvisning och snäckorna verkar inte bry sig.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #32
      Ursprungligen postat av defdac
      Ja EasyCarbo är inte bra med avseende på snäckor/räkor. Ska inte vara någon större fara om man doserar enligt anvisningen. Det gör jag själv (tom dubbeldos tror jag) och jag har både räkor och snäckor vid liv.
      kör du med Co2, pmdd och easyCarbon i samma kar?
      Vad är vitsen isf att köra med easyCarbon om man redan tillsätter Co2.
      är inte så insat i hur easy carbon funkar, men vad man har kunnat läsa i tråden, så tar den bara död på alger ist för att göda växterna?

      Eller har jag missuppfattat? =)

      /mvh
      Hampus

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)
          det fungerar ju uppenbarligen kanon i dit kar =)
          Doserar du enligt anvisningarna eller gör du det fler gånger i veckan?

          /hampus

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #35
            Ursprungligen postat av defdac
            Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)
            Jag är lite förvånad eftersom du alltid predikar om hur viktigt det är med stabila förhållanden för att slippa alger. Om du använder easycarbo för att tvätta bort alger blir det väl oregelbundet tillsatt? Eller du doserar noggrant ändå?

            Kommentar

            • No Ak
              • December 2006
              • 108

              #36
              Jag kan bekräfta att easycarbo är mkt giftigt mot sniglar blandannat, samtliga 12 äppel- och övriga små posthorns sniglar o andra "kusar" är nu döda, två dygn efter att jag överdoserat.

              Dessutom räknade jag fel på dosen när jag berättade att det vaer trippeldos, jag hällde i en kork (30ml) på 150 liter. vilket innebär 10ggr rekomenderad dos (dosage:1ml per50litres per day, with a maximum of 2ml per 50litres per day...) det var en miss av mig.

              den är dessutom giftig för fiskar, då hela beståndet av endlers guppy (cirka 25 djur) dog inatt pga detta i ett annat kar.

              en större guldfisk ser lite groggy ut i ett annat kar, men det är kanske inte pga easycarbo då övriga ser ut att må bra.

              en incident i ett 450liters diskuskar där jag doserade med 30ml per 450l (ca trippeldos) resulterade i att alla tetror, diskusar, corydoras mm kippade efter andan på morgonen cirka 20 timmar efter dosering. Detta kan dock ha att göra med Co2 tillförsel också och inte nödvändigtvis easycarbo.

              att sniglarna dör var ju possitivt, dock var det synd på alla endlersguppy, algerna har jag inte märkt ngn tillbakagång på ännu, inte mina mossor heller. det märks kanske lite senare.

              Se upp med doseringen!!! direkt dödlig vid 10ggr

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #37
                Ursprungligen postat av No Ak
                Jag kan bekräfta att easycarbo är mkt giftigt mot sniglar blandannat, samtliga 12 äppel- och övriga små posthorns sniglar o andra "kusar" är nu döda, två dygn efter att jag överdoserat.

                Dessutom räknade jag fel på dosen när jag berättade att det vaer trippeldos, jag hällde i en kork (30ml) på 150 liter. vilket innebär 10ggr rekomenderad dos (dosage:1ml per50litres per day, with a maximum of 2ml per 50litres per day...) det var en miss av mig.

                den är dessutom giftig för fiskar, då hela beståndet av endlers guppy (cirka 25 djur) dog inatt pga detta i ett annat kar.

                en större guldfisk ser lite groggy ut i ett annat kar, men det är kanske inte pga easycarbo då övriga ser ut att må bra.

                en incident i ett 450liters diskuskar där jag doserade med 30ml per 450l (ca trippeldos) resulterade i att alla tetror, diskusar, corydoras mm kippade efter andan på morgonen cirka 20 timmar efter dosering. Detta kan dock ha att göra med Co2 tillförsel också och inte nödvändigtvis easycarbo.

                att sniglarna dör var ju possitivt, dock var det synd på alla endlersguppy, algerna har jag inte märkt ngn tillbakagång på ännu, inte mina mossor heller. det märks kanske lite senare.

                Se upp med doseringen!!! direkt dödlig vid 10ggr
                Tur vi har dig som testar åt oss andra

                Kommentar

                • No Ak
                  • December 2006
                  • 108

                  #38
                  Jotack, oaken.

                  verkar som att hornsärven inte klarar av överdoseringen.

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #39
                    Easy Carbo skall nog förvaras oåtkomligt för barn...
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #40
                      jag tycker det är lite storm i ett vattenglas.
                      Doserar ni enligt ANVISNINGARNA är det ju inga problem. Inte skriker jag att Alvedon är skadligt för levern när man tar 20 tabletter på 1 gång.

                      Ursprungligen postat av Krax
                      Jag är lite förvånad eftersom du alltid predikar om hur viktigt det är med stabila förhållanden för att slippa alger. Om du använder easycarbo för att tvätta bort alger blir det väl oregelbundet tillsatt? Eller du doserar noggrant ändå?
                      Easycarbo har ju en positiv effekt (för oss) angående alger. Den verkar dödande i koncentrerad form. Punktmarkerar man alger dör de, men koncentrationen i akvariet är ändå liten.
                      Det är superviktigt med stabila nivåer, men Easycarbo kan hjälpa till med den extra dödskyssen som ibland behövs trots att man har stabila nivåer.
                      Om easycarbon tillsätts oregelbundet spelar ingen roll så länge växterna föredrar (och har byggts upp i hypermode) CO2 i från tub. De tar alltså upp CO2n där det är som lättast för dem själva.
                      Har man stabila nivåer (i någon månad) kan man missa gödning i någon dag. Växterna hinner alltså inte ställa om sig på den korta tiden.
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #41
                        Men jag som har massor av Vallisneria i mitt akvarium bör kanske inte testa Easy Carbo?
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • tore_hedin
                          • July 2007
                          • 21

                          #42
                          Väldigt intressant diskution,

                          Jag är relativt ny inom akvarievärlden och det är så många saker rörande akvariet som jag inte ens reflekterat över t.ex detta.

                          I mitt 112literskar göder jag med easylife carbon och profito. Det blev över när jag började med mesk och pmdd till mitt första kar, senare när jag köpte 112literskaret ville jag göra slut på dessa och tyckte att det kunde var intressant och se om jag kunde upptäcka någon skillnad..

                          Precis som många skrivit tidgare har jag med haft alger, vid ett tillfälle fick jag småfläckar med cyano som försvan när jag tillsatte lite KNO3. Jag ganska mycket javamossa vid en rot och denna frodas riktigt fint. Dock luktar detta karet inget tillskillnad från mitt 310literskar. Där luktar det hav och fisk.

                          För två veckor sedan köpte jag två st snäckor för att hålla koll på algertillväxten. Dessa dog nästan omedelbart. Det var inte så mycket jag reflkterade över då, men nu när jag läser detta så kanske det har en koppling.

                          Jag är nu lite orolig för mitt betta channoides par som går i karet, hanen går nämligen ruvar. Skulle dessa doser kunna vara skadliga för mina channoides yngel tro?

                          jag dosserar dubbel dos till karet.

                          /christoffer

                          Kommentar

                          • jerker_s
                            • January 2007
                            • 356

                            #43
                            Intresant tråd.. Konstigt att det verkar vara så olika för olika användare.. Jag använder Easy Carbo och mina Vallisneria växer som ogräs... Dessutom trivs algerna lika bra innan som efter...
                            Senast redigerad av jerker_s; 16 November 2007, 11:39.
                            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                            M.v.h. Jerker

                            Kommentar

                            • viktor lindberg
                              • November 2007
                              • 2

                              #44
                              hej hej..
                              jag kör med både pmdd och easycarbo, min Vallisneria växer galet mycket.... plus att akvariet luktar fisk och hav
                              har än så länge bara positiva känslor för easycarbo...
                              har inga alger men vet inte om det beror på carbo`n eller på mina siameser som jag stoppa i karet samtidigt som jag började dosera carbo...

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #45
                                Det finns inte mycket om skadeverkningar av glutaraldehyd, men det som finns antyder att fiskägg är mycket känsliga mot det - det härdar proteiner i ägghinnorna, så fiskynglen inte kan ta sig ut.

                                Jag tror det kan vara en bra idé att sänka till normaldos eller tillochmed halvdos medan det är ägg i karet.

                                Vad gäller alger, så har jag fått "vaktombyte" i mitt algakvarium: en typ av alg, som tydligen inte gillade EasyCarbo, har ersatts av en annan, som tydligen gör det för den växer som sjutton. Med andra ord tror jag inte man generellt kan säga att EasyCarbo är giftigt för alger, men det verkar vara giftigt för vissa alger.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...