Trådalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Trådalger?

    Är detta trådalger?




    Det var en gissning bara, vad jag själv kallar det..

    Dom invaderade sambons RIOkar för nån vecka sen, började på nån liten typ Anubiaväxt, och nu sitter det fast stora massor på bakgrunden och på växterna, här och var..

    Svårt att ta en bra bild, men hoppas ni vet vad det är..

    Hur får man bort det?

    Det är ju inte som tofsalger, även om en del ser ut som det också på andra ställen, men mest är det detta som ser ut som javamossa nästan, men nåt sånt har han inte..

    Hur blir man av med sånt? han drog loss lite med handen, men det sitter som ett fint lager på bakgrunden också som är lite klurigare kanske..
    Senast redigerad av Zirconia; 04 November 2007, 22:30.
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Ser ut som hagtorn tycker jag. Sk. trådalger är betydligt tunnare och längre och är gröna. Inga fiskar som direkt ger sig på hagtorn, så den brukar behövas tas bort manuelt.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Åh, jag minns nu att när hon på affären fiskade upp botior tror jag det var så fick hon med Hagtorn, jag känner igen namnet nu när du skrev det..

      Hon bad om ursäkt och försökte fiska upp det mesta, för det var ju så besvärligt och hade ju följt med håven ner i påsen, så hon ville inte att vi skulle få med oss allt sånt.. även om man inte häller i vattnet i sitt eget kar, men ändå..

      Åh, så det är det som växt och spritt sig då.. hmm.. :/

      Klurigt värre.. ja, då får han försöka plocka och greja då för hand
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Spelar ingen roll om man får med det så eller inte... algsporer finns i allt vatten och det kan lika gärna ha kommit från kranvattnet.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...