alg blomming

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spån tomten
    • June 2005
    • 60

    alg blomming

    har stora problem med alg blomming i mitt kar. vet inte vad jag ska göra. har tömt allt vatten inget resultat det va bra ett tag sen kom det tillbaka. har haft det såhär i ett halvår börjar bli trött på det ser inte fiskarna ens.

    tacksam för svar
    spån
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av Spån tomten
    har stora problem med alg blomming i mitt kar. vet inte vad jag ska göra. har tömt allt vatten inget resultat det va bra ett tag sen kom det tillbaka. har haft det såhär i ett halvår börjar bli trött på det ser inte fiskarna ens.

    tacksam för svar
    Du har för mycket näring mot vad växterna kan ta till vara.. Du kanske ska fråga växtproffsen på växttråden. Beskriv då belysningen också.
    Man kan också få alger om man har dålig balans i karet. Ta med ett vattenprov till Zooaffären så kan de kolla att allt är ok om du inte har testat redan.

    Mitt tips. Dammsuga sanden ordentligt när du byter vatten, ca 1/3 per gång. Köpa sniglar, Posthorn ska vara bäst. Köpa en massa snabbväxande växter som är lätta att få att trivas..

    Hur länge har karet varit igång? Hur mycket matar du? Fiskarna ska ju äta upp maten på ett par minuter och helst innan maten landar på botten. Hur stort är karet och hur många invånare? Har du syrebubblor i karet ?(kan dra ur CO2 och göra att växterna inte trivs)..

    Nu ser jag att du har varit här sedan 2005!? Har du inte redan fått de här tipsen då??
    Senast redigerad av Katharina; 03 November 2007, 21:51.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Det är alltså grönt vatten? Inte bara alger på rutor och botten? Vad är det för filter du har? Det verkar ju inte funka så bra.

      Jag hade också satsat på snabbväxande växter. T ex ceratophyllum, limnophila.

      Kommentar

      • Spån tomten
        • June 2005
        • 60

        #4
        hej jag har varit aktiv akvarist i många år kan det där med vatten prover och sånt så det har jag koll på. jag har tror jag 8 fengäddor i karet ser inte så mycket som sagt. det är inte det att jag matar för mycket för jag matar väldigt lite nu när det är så här. jag har inget grus i akvariet. har anubis,ormbunke, enbart. pumpen jag har är en fluval kommer inte ihåg nummret på den men den är större än det behövs i alla fall och inte mer än 4 månader gammal.
        spån

        Kommentar

        • Spån tomten
          • June 2005
          • 60

          #5
          jupp det är tvär grönt i vattnet inte på rutorna. måste ha växter som kan sitta på saker då jag inte har nått grus i än. karet har väl varit igång i ett år ungefär

          Ursprungligen postat av Krax
          Det är alltså grönt vatten? Inte bara alger på rutor och botten? Vad är det för filter du har? Det verkar ju inte funka så bra.

          Jag hade också satsat på snabbväxande växter. T ex ceratophyllum, limnophila.
          spån

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Spån tomten
            hej jag har varit aktiv akvarist i många år kan det där med vatten prover och sånt så det har jag koll på. jag har tror jag 8 fengäddor i karet ser inte så mycket som sagt. det är inte det att jag matar för mycket för jag matar väldigt lite nu när det är så här. jag har inget grus i akvariet. har anubis,ormbunke, enbart. pumpen jag har är en fluval kommer inte ihåg nummret på den men den är större än det behövs i alla fall och inte mer än 4 månader gammal.
            Växter???
            Om du inte vill ha grus så finns det ju en massa flytväxter, mossor och tex vattenpest och sådana som inte behöver sitta fast med roten..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            Arbetssätt...