Syrebubblor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Syrebubblor?

    Undrar om någon har en förklaring till det här egendomliga fenomenet. Varje gång jag rensar bland växterna och klipper av stjälkarna till mininäckrosen kommer det gasbubblor ur stjälkarna i några timmar.
    Vad kan förklaringen till det vara? Det händer inte med andra växter har jag noterat.
    Bifogade filer
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det är syre bubblor.
    Växter producerar syre med fotosyntesen.
    När tillräkligt mycket syre kommer ut hinner det inte lösa sig i vattnet, alt. vattnet är redan syre mättat.
    I ditt fal garanterat det första, annars skulle det bubbla överallt hur mycket som helst.
    Anledningen att du bara ser det när du kapar växten är att det just då kan komma ut mycket syre på en gång från stjälken.

    Med växter som mår riktigt bra bubblar det även utan "skador" på växten, men just kapade stänlar eller på annat sätt skadade växter har större "möjlighet" att bubbla.
    Mycket ljus, mycket CO2 och tillräkligt med näring, då ser karet ut som ett champangeglas
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Nja, jag tror snarare att det beror på att näckrosor, som ju har blad som ligger på vattenytan har ett speciellt "ledningssystem" i stjälken, kallat aerenkym, som leder ner luft (dvs syre) till rötterna. Syre behövs för cellandningen (motsatsen till fotosyntesen) och tillväxten i rötterna. Näckrosor i det vilda står ju ofta i en ganskaa syrefattig miljö med rötterna. Detta är ett ganska fiffigt sätt för växten att klara av livet både ovanför och under vattenytan.
      sådana här aerenkym finns också hos andra växter som står med "fötterna" i vatten, t. ex vass, säv, tågväxter m.m.
      Syrebubblor tränger nog snarare ut från bladen där ju fotosyntesen huvudsakligen sker.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Eh, var är motsägelsen?

        Alla(?) växter skickar ner syre till rötterna.
        Ja, fotosyntesen sker huvudsakligen i bladen.
        Ja, syre tränger ut från bladen. (ses som bubblor när växterna mår bra och fotosyntesen går på högvarv).
        När man klipper av en växt "blottas" "ledningssytemet" och mycket syre kan komma ut på en gång.
        Var det inte precis det jag skrev i mitt tidigare inlägg, nja inte det med syre transporten ner till rötterna iofs.

        På ditt inlägg låter det nästan som om växten tarr upp syre med bladen och skickar ner den till rötterna, och visst, växter tar upp syre i mörker, så kallad respiration. Men under dygnets ljusa timmar så produceras syre i växten pga fotosyntesen.
        Senast redigerad av heeke; 02 November 2007, 21:24.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Jag tror inte jag blir så mycket klokare. Att det förmodligen rör sig om syre verkar troligt men varifrån kommer i så fall syret.

          Jag vill påpeka att bubblandet pågår i flera timmar - det rör sig alltså om ganska stora mängder gas. Den kan ju inte komma från bladet som redan har klippts av så den måste komma någon annanstans ifrån.

          Det troligaste är väl att det kommer från de andra bladen och av någon anledning pressas ner till stammen (om det nu finns en stam) och sedan upp i nästa stjälk.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ja precis. I bladen pågår fotosyntesen och den producerar syre, det är inte svårare än så.
            Viss del av syret transporteras ner till rötterna.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Det är alltså som jag misstänkte. Slår man på nätet på aerenchyma hittar man ganska mycket info.

              Tack för svaren! Inte en dag utan att den uppmärksamme lär sig något.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Måste nog få förtydliga mig lite här.

                Alla växter producerar inte syre som sedan skickas ner till rötterna. Det gasutbyte som sker vid fotosyntes och cellandning, sker genom klyvöppningarna i bladen. CO2 in och syre ut på dagen och tvärtom på natten. Det sker ingen transport av syre i gasform genom en ev. stjälk ner till rötterna. Rötterna tar själva upp det syre som de behöver till sin cellandning ur luften som finns i jorden.
                Det är därför som t. ex. daggmaskar är så viktiga för en bra jordmån, genom att de gräver gångar och därigenom luftar jorden. En krukväxt som står med vatten i en ytterkruka dör ju, och det är för att rötterna "kvävs". Sommarens intensiva regnande, speciellt i södra Sverige, innebar på sina ställen katastrof för grödorna. Regnet hann inte rinna uindan, jorden vattenmättades, och rötterna ruttnade bort.

                Det är här det fiffiga med näckrosornas och andra sumpväxters aerenkym kommer in. Det är helt enkelt rörledningar i växten som, precis som Heeke skriver i sitt andra inlägg, leder ner luft till rötterna genom stjälken. Det gör att sumpväxter kan växa med en bottenmiljö, som inte bara är vattenmättad, utan också i många fall fullständigt syrefri.

                Andra växter har drivit sin anpassning till en vattenmiljö ännu längre, och kan ta upp syre som är löst i vattnet, både i bladen och rötterna, men då kan de inte stå i en syrefri botten.
                En akvarieväxt som växer och mår bra behöver ju ett hyfsat genomsläppligt substrat.

                Det är alltså skillnad på det syre som produceras av växten och som mycket riktigt kan synas utanpå växten som champagnebubblor, och den luft som leds ner inuti växten och som syns först när stjälken skadas eller skärs av.

                Hoppas att det klarnade nu?
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  Av en ren tillfällighet råkade jag observera samma fenomen i mitt lilla akvarium på jobbet. Igår klippte jag ner bl.a. Ceratopteris thalictroides och idag såg jag bubblor stiga upp från stjälkarna.

                  Jag måste alltså korrigera mig själv när jag påstod att jag bara sett det här fenomenet hos näckrosen och att det bara pågick i några timmar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...