Vilken typ av alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Audion
    • December 2006
    • 205

    Vilken typ av alg?

    Har haft alger väldigt länge nu och får inte till det
    Det e en alg som är grön och innan den spridit sig rikligt i akvariet syns den typ om gröna prickar på glaset. Den sitter riktigt hårt och går inte bort med vanlig alg magnet utan behövs rakblad.
    Efter bara någon dag tar den fart och sen e allt i akvariet grönt och då har det blivit lite mer "Luddigt". Har ett "Skepp" i akvariet av plast och en bunt med Svärd Plantor och lite röda plantor som jag inte vet vad de heter. Hade svärd plantor tidigare oxå men algerna tog över dem så det var bara kasta tyvär. Karet e på ca200l med invånare som 4 praktbotior 4 silverhajar 2 blå gurami 1 guld gurami 3 slöjstjärtar 1 Eldstjärt en Blackghost och 2 ancitrusar. Ingen av fiskarna e direkt stora. Många kommer nog att tycka att det e för mycke fisk där i och det e därför jag har alger men det e inte min uppfattning då jag haft akvariet i drygt ett år och haft problemet nästan lika länge
    Jag byter vatten 1ggr veckan och då byter jag ca 1/3del. 7 av fiskarna e nya för att jag snart e klar med 500 Liters karet och handlade då inte lite fisk så de skulle bli vana vid varann. Jag har nu inte en aning om hur jag löser det med dessa alger så därför ville jag få dem identifierad så jag kan söka lite om dem på forumet. MVH Daniel
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Låter som det egentligen är två sorters alger du pratar om, dom gröna prickarna på glaset resp det gröna luddiga som tar över hela karet på kort tid.
    Prickarna på glaset är helt enkelt prickalger, inget större problem att hålla efter.
    Det som tar över karet på ett par dagar låter onekligen som cyano, lite bökigare att få ordning på.
    Kolla lite bilder här tex: http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...