Tofsalger CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    Tofsalger CO2

    Nu har jag haft min mäsk igång ett tag och växterna trivs och växer så det knakar, jag har dock börjat få tofsalger som sitter på olika bladkanter, främst på en stor svärdplanta, just nu göder jag med Tropica Aquacare 10ml/veckan till 100liter enligt tillverkarens rekomendationer.
    Så finns det nåt jag kan göra åt tofsalgerna? kan det va nån näring som saknas och skulle behöva kompletteras med eller kan det va att algerna triggas av det sänkta ph't och att jag borde byta mäskrecept för att minska mängden? har i snitt 1 bubbla i minuten i reningsflaskan, kanske för mycket för ett 100liters kar som inte är direkt proppfullt med växter? eller kanske jag bara behöver öka doseringen av min nuvarande växtnäring (köpte den innan jag visste om PMDD
    Inser förståss att jag måste lugga mina plantor för att bli av med algerna men vill ju minska nybildningen om möjligt.

    PS. får även liten mängd prickalger på glaset men dom stör mig inte särskilt mycket.
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    toffsalger (och alla andra alger för den delen) gillar svängiga näringsnivåer/CO2. Det är det svåraste med mäst, att få någerlunda konstanta nivåer av CO2. Mitt råd är, se över dina mäskflaskor och se om du kan få tillförseln jämn (inte över dagen utan över hela månaden!!). Köp Easycarbo och tillsätt så dör de förmodligen. Det finns andra huskurer (aquatonic eller va det heter). Sök så får du säkert rätt namn. Prickalgerna = PO4 som saknas. Det verkar som du göder bara microämnen? du måste även tillsätta macroämnen. Sök på PMDD och bli visare
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Ahh, om jag förstår rätt så är mitt tropica aquacare växtgödning bara microämnen? PMDD tror jag jag fattat ungefär hur det funkar, misstänkte även att det va så att min nuvarande gödning inte va komplett så ska nog prova att köpa hem lite PMDD då det inte kostar så många kronor.
      Min CO2 tillförsel är ganska jämn, tror inte det kan bli mycket bättre med mäsk än vad jag har men ska kolla vad Easycarbo är, tror dock mera på att justera gödningen lite, det är ingen algexplosion allså utan mera lite lagom för att störa mig, kommer ju mera nya blad än jag tar bort med alger

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        #4
        super!
        Skriv gärna här om någon vecka om det blir bättre (för inte hoppas vi på sämre ).
        Anledningen till jag tar upp easycarbo respektive aquatonic (eller vad det nu hette) är att IBLAND måste det till en dödsstöt. Dvs du kan ha superbra balans i ditt akvarium, men vissa alger hänger kvar. Och då trycker man in lite easycarbo och trycker bort det sista. Lycka till.
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ska återkomma med resultat, gjorde idag ett vattenbyte och tillsatte pmdd för första gången så hoppas på lite resultat nu
          Har även kollat upp easycarbo och den ska tydligen va livsfarlig om man har snäckor och jag har hela botten full av sandsnäckor så det blir nog inget att testa.
          Har även läst att tofsalger som jag fått på bladen nära vattenytan kan bero på skiftande CO2 halter precis som du skrev, men inte för att min CO2 tillsats är ojämn utan att när man gör vattenbyten så hamnar dessa blad ett tag över vattenytan och får tillgång till oändligt mycket mer CO2 än vanligt och det triggar algerna, hoppas bara nu att jag med pmdd ska få växterna att ta över lite mer så algerna iaf växter mindre

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Kör du mäsk är det helt utom allt tvivel att det är pågrund av att den ger svängiga CO2-nivåer som du får toffsalger.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Kör du mäsk är det helt utom allt tvivel att det är pågrund av att den ger svängiga CO2-nivåer som du får toffsalger.
              Oki, lät bara så vettigt när jag läste det eftersom det bara är den del av bladen som hamnar över ytan vid vattenbyten som drabbas.
              Hur som helst, tror du det kan hjälpa med att tillsätta PMDD?
              Eller några andra tips att komma med? skulle gärna köpa en riktig CO2 anläggning men det är bara inte i min ekonomi och lär nog inte bli på några år så för stunden så försöker jag få så jämnt bubblande i mäsken som möjligt bara.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det som är effektivt är att fixa jämna CO2-nivåer och EasyCarbo samt utsvultna Siamesiska algätare.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Kör du mäsk är det helt utom allt tvivel att det är pågrund av att den ger svängiga CO2-nivåer som du får toffsalger.
                  Inte gnälla på mäsk nu
                  Visst är det svårare att få jämna nivåer med mäsk än med tub, men på inget sätt omöjligt.
                  Jag har nu kört mäsk i många år och trots att jag inte har gjort några mätningar på väldigt länge törs jag nog satsa ett polysperma-skott på att mina CO2 nivåer inte varierar nämnvärt. Jag gissar på ungefär samma svängningar som för tub utan pH-kontroller, med ev något större svängning mellan natt/dag.

                  Visst har jag också haft toffsalgsinvasion men det var i "upplärningsperioden", innan jag fick ordentlig kläm på mäsk-recept och distrubutionssystem.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Inte gnälla på mäsk nu
                    Det har jag inte gjort =)

                    Visst har jag också haft toffsalgsinvasion men det var i "upplärningsperioden",
                    Ja precis, man får ofta toffsalgsinvasion när man börjar med mäsk.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Sintei
                      • May 2006
                      • 501

                      #11
                      fuzzop, easycarbo behövs inte tillsättas i den mängd att det dödar dina snäckor! Dvs normal användning enligt anvisningar är "harmlöst". Om man nu kan säga så.. hmm
                      www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Tack för all hjälp, om jag får syn på några siamesiska algätare så blir det nog att lätta lite på plånboken, easycarbo vet jag inte om jag vågar mig på, inte än iaf men kanske om det blir värre.
                        Heeke, skulle man kunna få veta vad du har för mäskrecept?
                        mitt eget är just nu 1msk bakpulver, 1msk proteinpulver (gammalt koncentrerat kroppsbyggarpulver), 4dl socker, 4l vatten lite drygt, ca 2mm färsk jäst från en lidl kub.
                        Brukar byta ut dunken ca en gång per 10 dar och byter den på kvällen då det tar ca en timme innan jäsningen nått full nivå igen och det bubblar ganska konstant ca 1 bubbla per sekund under hela perioden.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Mitt recept är rätt lika.
                          Jag kör 5dl socker i 5l vatten, någon msk eller två av proteinpulver. Ett till två krm torrjäst. (Jag höftar lite med proteinpulvret och jästen)
                          Vattnet håller ca 35-40grader cirkus.
                          Har detta i 2st 5l dunkar med backventil och byter växelvis varannan vecka, dvs varje dunk går i två veckor innan den byts.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Okej så främsta skildnaden är att du har torrjäst, undrar när du säger att du höftar lite, blir inte jäsningen ojämn om man har olika mycket jäst i när man kör torrjäst? märkte när jag tog dubbla mängden färsk jäst så dubblades oxå jästakten men vid halva tog det längre tid att börja bubbla sen ökade takten sakta så jäsningen blev väldigt ojämn.

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Nja, säg att skillnaden är mellan min ett och max två krm jäst till 5l mäsk plus att jag då också kör dubbla dunkar som inte byts sammtidigt, så skilnaderna blir rätt marginella.
                              Jag har kört mäsk nu bra många år och i början mätte jag och var noga, men nu tycker jag faktiskt inte det märks någon större skillnad vecka till vecka.
                              Jag gissar att jag fått någon sorts finger-tops-kännsla över mäsk-blandningen helt enkelt.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...