Low-tech - hur låter det här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Low-tech - hur låter det här?

    Tänkte testa low-tech i mitt 90-liters kar, och tänkte höra vad ni tycker om den här designen:

    1) spridda korn kattsand i botten, följt av
    2) 4 cm krukväxtjord blandad med aquaclay (jag har aquaclay i karet nu, synd att inte använda) i förhållande 3:1. Plus lite snäckskalssand.
    3) 2-3 cm finkornig Biltema blästersand (har en 25-kilossäck stående) på topp.

    Växtlighet blir en Cryptocoryne av okänd art (crispatula eller nåt åt det hållet)
    , en Amazonsvärdplanta, ett gäng kolplantor, samt kanske en dvärgform av Sagittaria (blir bara decimetern). Skulle helst skippa flytväxter, jag är så trött på att de helt blockerar ytan och måste rensas varje vecka, men jag har tillgång till Salvinia och Pistia om ni tror de behövs.

    Belysning: 2x18W Aquarelle.

    Har inte beslutat cirkulation än, men det blir väl ett 400L/h innerfilter av något slag.


    Hur låter det?


    Jo, tilläggsfrågor: kan man ha malajsiska sandsnäckor i ett low-tech? Kan man ha boklöv i ett lowtech? Och vilket pH vill man ha i ett lowtech?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #2
    Upplägget låter bra, men jag hade nöjt mig med 3 cm jord. Sedan brukar man säga att ju finare sand desto tunnare lager ska man ha över jorden. När man har grus på 3-5 mm brukar man säga ~3 cm, om du ska köra sand så kanske du bör ha tunnare.
    Defdac nämde en variant i en tidigare tråd där man blandade sand och jord 2:1 som botten i lowtech med lite ren sand på toppen. Det kanske kunde vara något för dig om du vill köra blästersand.

    Växterna funkar nog super, crypto och svärdplanta har jag i mitt lowtech, och dom växer på bra. Jag körde flytväxter i början, men nu har jag skippat dom. Anledningen till att jag hade dom i början var mest för att bli av med eventuell överskottsnäring.

    Malaysiska sandsnäckor kör jag med i mitt kar, och det funkar bra.
    Boklöv har jag aldrig provat, men det borde funka hur bra som helst. Jag kan tänka mig att dom bryts ned snabbare när man kör lowtech eftersom man har mer bakterier i botten.

    Enligt Diana Walstad så funkar de flesta växter bättre med neutral/lätt alkaliskt pH än surt. I mitt kar så lät jag pH hamna där det hamnade (~7.5) och valde fiskar sedan.
    Dock hade jag en pH dipp första månaden då det var nere på 6, och det funkade det med.

    Slutligen så tycker jag att det verkar som folk lyckas med lowtech botten oavsett hur dom konstruerar den.

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Det låter mycket bra. Särskilt att du återanvänder en del gammal jord. Jag har inte testat med blomjord under sand, men en gång hade jag lera/sand-blandning under 1 cm sand (utan fisk och andra grävande kryp).

      Om du vill behålla blomjorden under sanden ska du nog undvika sandsnäckor, men det kanske funkar.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ser bra ut förutom det som peter varnar lite för - om det är för fin sand så kan det nog bli som ett lock som ger lite för anearoba förhållanden.
        pH vill du har runt 6-7. Runt 6.3 har man mest CO2 i gasform i vattnet och då har man även störst tillgänglighet på mikroämnen. Vissa ämnen är ju som bekant mer svårtillgängliga speciellt vid högre pH.
        Jag skulle kunna tänka mig att löv/torv/jord osv trimmar in ett ganska lagomt lågt pH.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          lånar tråden......undrar hur mycket fisk man ka eventuellt ha i ett
          low-tech 150 liters kar ??
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • peter_m_jonsson
            • April 2006
            • 451

            #6
            Hur mycket fisk man kan ha beror väl lite på hur snabbväxande växter man har.
            Ju mer de växer desto mer renar de vattnet. Standardrekommendationen är väl halva fiskmängden jämför med vanligt akvarium om man inte har filter. Jag fegar med ytterfilter också så jag har haft ungefär 1cm fisk/liter som mest. Nu har jag gått ner till hälften igen. Dock mest för att jag sålde fisk jag tröttnat på.

            Kommentar

            Arbetssätt...