Salvinia natans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Salvinia natans

    I mitt enkla akvarium för Parosphromenus har Salvinian blivit oväntat praktfull. I de andra karen flyter den omkring som små ynkliga lappar men här tornar de upp sig i drivor och bladen blir en så där 3-4 gånger större om inte ännu mer.

    Varför det blir så vet jag inte. Kanske hänger det ihop med det saltfattiga vattnet (130 mikroSiemens). Lampan är en enkel 20 W halogen. Inget filter, ingen pump och vattentemperatur på 22°.

    Man ser också de förunderligt märkvärdiga håren på bladens över- och undersidor, som också de för övrigt blir större.
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag vet inte om det är det du ser, men Salvinia har två växtformer beroende på hur "överbefolkat" det är. När det är gott om plats växer Salvinia platt på ytan, när det blir trångt blir bladen V-formade och lyfts delvis upp från ytan. Det ser definitivt ut som "trängselformen" på dina bilder.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Coolt...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Bild nr 2 är grymt snygg!

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Jag vet inte om det är det du ser, men Salvinia har två växtformer beroende på hur "överbefolkat" det är. När det är gott om plats växer Salvinia platt på ytan, när det blir trångt blir bladen V-formade och lyfts delvis upp från ytan. Det ser definitivt ut som "trängselformen" på dina bilder.
          Är det bara en trängselfråga alltså?

          Kommentar

          Arbetssätt...