Håliga växter (bladen)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryssen12
    • October 2007
    • 9

    Håliga växter (bladen)

    Efter ett tag blir bladen på växterna fulla med hål,tillslut försvinner hela bladet.Varför? Vad gör aår detta?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Näringsbrist. Om hålen börjar som små nålstick brukar det vara Kaliumbrist, men sannolikt är det andra näringsämnen också. Om du har någon mal så kan det vara den som äter på växterna men då brukar det se ut som gnagmärken.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Ryssen12
      • October 2007
      • 9

      #3
      Nej,det är nog ingen fisk som gör det.För ett par månader sedan bytte jag ut dom växter som var värst håliga.Och köpte samtidigt "Fertistick"näringstillskott som man ska peta ner i gruset.Men tyvärr verkar det inte hjälp något vidare,för dom nya växterna ser nu ut som såll.Och ja,det börjar med hål som nålstick.
      Vad göra?

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Tillsätt flytande näring som innehåller Kalium i vattnet, tex PMDD, K2SO4, eller lämpligt vald kommersiell gödning.
        Senast redigerad av petnym; 29 October 2007, 07:43.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Ryssen12
          • October 2007
          • 9

          #5
          Ok,var inhandlas Kaliumsulfat, K2SO4?
          Och hur doseras det?

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            Här t.ex.: http://www.haack.se/pmdd.htm
            Köp av alla ingredienser, du kommer att behöva det! När du kompenserat kaliumbristen kommer du att få andra bristsymptom.

            Lycka till!

            Kommentar

            Arbetssätt...