trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    trådalger

    har ett 160 liters som varit igång ca 1.5 år. har aldrig haft nåt stort besvär av alger på hela tiden. nu plötsligt har jag fått trådalger. har bytt alla växter och trodde allt var frid och fröjd, men inte då. nu se jag att det börjar komma igen. vad är det för fel och hur får jag bort det? jag göder med dubbel dos pmdd 2 ggr i veckan sen växtbytet.
    Elisabet
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    2 gånger dubbel dos pmdd i veckan låter ganska mycket. Bättre att dela upp det på 4 gånger istället för att få jämnare nivåer vilket förebygger alger. Göder du med kol? Gör du inte det är det ingen mening med att hälla i så mycket gödning i övrigt. Det att skaffa nya växter och bytt ut alla gamla kan också ha varit en grej som triggrar algerna. Det tar 1-2 veckor för växterna att "vänja" sig vid nya förutsättningar. Varför bytte du alls bort de gamla?
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • Bette
      • September 2006
      • 635

      #3
      jag bytte de gamla för att det var långa trådalger på dom. inte speciellt snyggt. det gick inte att få bort hur jag än försökte.
      Elisabet

      Kommentar

      • Shagrat
        • September 2004
        • 335

        #4
        Det bästa sättet att undvika alger är att inte skapa stora förändringar. Vet om att det kan vara lite bökigt att själv få bort trådalger, men det värsta brukar gå att få bort med en pinne. Absolut lättaste sättet att bli av med och undvika att trådaöger växer till sig så de syns är att ha ett gäng siamesiska algätare.
        Ja, jag vet att jag inte kan stava....
        Min zoon

        Kommentar

        • Bette
          • September 2006
          • 635

          #5
          jag har funderat på att skaffa nån sån ,men jag har så mycket malar så det blir nog för trångt på bottenskiktet. men får ta mej en funderare igen. tack för hjälpen.
          Elisabet

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Malarna äter inte trådalger så bra. Black Mollys som är utsvultna är ganska bra på trådalger. Jag har fått bukt med mina trådalgproblem efter lång, lång tid genom att minska vattenbytena, rensa filtret från gegga och rulla upp algerna på tråd. Nu har jag bara penselalgerna kvar att tampas med... suck... De är ännu värre..
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Shagrat
              • September 2004
              • 335

              #7
              Siamesiska algätare är inga malar och äter både tråd- och sk. penselalger som galningar. Brukar vara ett riktigt bra komplement till vanliga algätande malar som mest trycker i sig grönalger. Enda de inte tar bort annars är typ hagtorn och cyano.
              Ja, jag vet att jag inte kan stava....
              Min zoon

              Kommentar

              • Bette
                • September 2006
                • 635

                #8
                ja mina ansistrus är duktiga på att äta grönalger.tänkte mest på att det blir trångt för mina fiskar som håller till på botten. jag har ca 20 ansistrusyngel. 2 halvstora ansistrus, 1 stenätare, en L-141, 5 st corydoras . det låter lite mycket om jag också ska ha nån siamesisk algätare. jag får väl hoppa över ett vattenbyte ibland och hålla extra koll på filtret till att börja med och hoppas det fungerar.
                Elisabet

                Kommentar

                • wlappis
                  • December 2006
                  • 200

                  #9
                  Jag har haft samma problem men bytte från CO2(mäsk) till Easy Carbo och algerna har bara försvunnit.Men mossorna tycks inte gilla det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...