latinska namnet på ciklidgräs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    latinska namnet på ciklidgräs

    Jag har skaffat ciklidgräs till mitt akvarium. Tänkte läsa in mig lite på växten här på Zoopet, men fick ingen träff när jag sökte på ciklidgräs. Någon som kan det latinska namnet eller familjen?
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Har du någon bild? Det finns en ickeakvatisk växt som ibland säljs under detta namn. Hoppas inte det är den du fått tag på...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Oftast är Ophiogon japonicum som säljs som "ciklidgräs" och som petnym skriver så är det en krukväxt.
      Mer info om krukväxter i akvarium finns här http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=65&Itemid=66
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag köpte också ciklidgräs en gång tidigare, innan jag visste att det är en växt som inte bör vara i akvarium. Det klarar sig 2-6 veckor, sedan ruttnar det och dör, eftersom det inte är gjort för att växa under vatten.

        Dåligt av zooaffärer att sälja dessa växter till folk som de vet har akvarier med endast vatten och ej tropisk landdel eller liknande.
        / Ebba

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Vad trött jag blir! Jag som tyckte att jag fått tag i en så bra växt. Återkommer med foto, men ni har förmodligen rätt. Suck. Finns det någon liknande vattenväxt som passar i ett mindre sällskapsakvarium?
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Vad har du för växter nu?

            Jag gillar de vanliga: Anubias, Javaormbunke, Svärdsplanta... Den sistnämnda behöver dock ganska mycket ljus vad jag vet.

            Anubias finns i lite olika variationer, både lågväxta och högväxta. Det jag gillar med dem är att de bildar riktiga "buskage" om man sätter många bredvid varandra, och de är fina förgrundsväxter. Det är viktigt att bara sticka ner rötterna i sanden, och inte täcka själva rot-stocken med sand.. Sen växer de ändå ner i sanden själva. (annars kan de ruttna).

            Många upplever att de växer långsamt, men börjar man med lite PMDD-gödning brukar de växa mycket fortare. Mina får flera nya blad i veckan och jag har ändå bara ett vanligt 18W-lysrör.

            (Om du ej vet: PMDD är olika pulver med ämnen som är viktiga för växterna, som du köper på internet och sen blandar ner i vanliga 0,5-liters plastflaskor tillsammans med kranvatten. Sen doserar man lite av denna blandning varje vecka. De flesta växter behöver fler näringsämnen än vad som finns naturligt i akvariet.)
            / Ebba

            Kommentar

            • Lilibet
              • June 2007
              • 346

              #7
              bild på ciklidgräset

              Ska nog satsa på Anubias och svärdsplanta. Har haft svärdsplantor förut, men de dog. Fast akvariet har bytt plats sedan dess, och står ljusare nu.
              Eftersom jag har ett litet akvarium, så har jag bara haft en sorts växter, men många av den. Tyvärr har jag nu bara ciklidgräs. Suck.
              Men stort tack för hjälpen, det är en fröjd att fråga om saker här på forumet! Var får jag enklast/snabbast tag i PMDD?
              P.S. Bifogar bild på ciklidgräset, som alltså inte är någon vattenväxt. Tyvärr.
              Bifogade filer
              Den som har flest saker när han dör vinner!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det är med all säkerhet Ophiopogon japonicum som du har.

                Tror inte svärdplantorna klarar sig bättre för att ditt akvarium "står ljusare nu" - för det behöver du nog istället bättra på akvariebelysningen. Sedan har också olika svärdplantor olika ljuskrav så om du har lite belysning över akvariet så välj en som kräver lite ljus (kolla i Zoopets växtartregister).
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #9
                  Tack för hjälpen!
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...