hjälp Mossorna bleknar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wlappis
    • December 2006
    • 200

    hjälp Mossorna bleknar

    Jag har ett räk kar där jag kör med Lite Javamossa , Christmas och Lite Polysperma.Jag tyckte jag skulle hjälpa till lite och har kört med PMDD och Easy Carbo men Mossorna bleknar men Polyn växer så det knakar.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    vissa växter blir blockerade/förgiftade när näringsnivåerna blir allt för höga.... javamossa kan jag tänka mig är en av dem!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      släng bort polyn, den stjäl all näring.
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        nu fick du två helt olika teorier att fundera på
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Här är en tredje teori: de mossor som jag har odlat har inte trivts så bra i varmt vatten. Hur varmt har du? Fast det gäller inte min javamossa. Den trivs i varmt vatten här.

          Nu såg jag att du häller desinfektionsmedlet easycarbo i ditt kar. Testa att låta bli det så kanske mossorna trivs bättre. Jag tror inte att de gynnas av annat än löst co2-gas i vattnet och easycarbo duger säkert bara till kärlväxter och inte alger och mossor.
          Senast redigerad av Krax; 26 October 2007, 18:22.

          Kommentar

          • Shagrat
            • September 2004
            • 335

            #6
            Tror mest på det krax säger.
            Har haft javamossa i mitt växtkar för att föröka den i perioder, och där hade jag jäkligt höga näringsnivåer (med co2-gas.)
            Sen stjäl inte växter näring från andra på det sättet. Visst, polysperma tar upp en hel del näring eftersom den växer, men hade näringen tagit slut hade det även synts på polysperman. Även om den har låga krav så hade det märkts innan mossan hade blivit så risig som det verkar.
            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...