Guldfiskar drar upp växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anmada
    • October 2006
    • 5

    Guldfiskar drar upp växterna

    Vi har guldfiskar för övervintring i akvarium (är ute i damm under sommaren). Problemet är att de äter upp våra växter, men värst är att de drar upp växterna från botten så att de flyter vid ytan. Detta händer nästan varje dygn. Vad beror det på?

    Vi försöker mata dem 2-3 gånger per dygn (akvariet är nystartat, så vi har dragit ner lite på maten så att de absolut äter upp allt varje gång med tanke på nitrithalten).

    Vad kan man göra för att växterna sitter fast lite bättre på botten, eller för att ändra beteendet hos våra guldfiskar?
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Ändra beteendet är nog ganska omöjligt.
    Guldfiskar drar upp växter och äter upp finbladiga växter. Du kanske ska satsa på växter som inte är så delikata att äta t ex anubias och javaormbunke som dessutom kan växa fast på stenar eller rötter.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #3
      Ursprungligen postat av anmada
      Vi har guldfiskar för övervintring i akvarium (är ute i damm under sommaren). Problemet är att de äter upp våra växter, men värst är att de drar upp växterna från botten så att de flyter vid ytan. Detta händer nästan varje dygn. Vad beror det på?

      Vi försöker mata dem 2-3 gånger per dygn (akvariet är nystartat, så vi har dragit ner lite på maten så att de absolut äter upp allt varje gång med tanke på nitrithalten).

      Vad kan man göra för att växterna sitter fast lite bättre på botten, eller för att ändra beteendet hos våra guldfiskar?
      du får nog ta och strunta i växter hos dina guldfiskar
      Förmodar att dom är ganska stora då dom har bott i en damm innan.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Hoppa över matningen några dagar i veckan ett tag då akvariet är nystartat
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Erika
          • May 2007
          • 182

          #5
          Köp plastväxter det har jag och de får vara ifred. Jag har även några riktiga växter som jag inte kan namnet på men de ser ut som svärdsliljor och de får vara ifred.

          MVH Erika
          MVH Erika

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            anars så kan du köpa stora växter och sätta ner krukan och luta några stenar mot den
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            Arbetssätt...