växter som skickas med posten??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    växter som skickas med posten??

    Hur länge till kan man skicka växter med posten utan att dessa blir förstörda av kylan som nu råder??
    någon som vet??
  • Guest

    #2
    Beror ju både på växt och hur den emballeras...

    Kommentar

    • Paroonen
      • April 2007
      • 282

      #3
      typ akvarieväxter som Rotala rotundifolia,javaormbunkar,Limnophila Sessiliflora mm
      som skickas i vadderat kuvert

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ja då hade jag aktat mig!
        Man kan ju alltid kolla artbeskrivningarna för växtens lägsta temp, det kan ju vara en liten riktlinje. Likaså svårighetsgraden. Vilket oftast betyder känsligare växt.
        Javaormbunke borde tåla en kallare transport, likaså, mossor, Anubias, Vattenspikblad och Najas.
        Men man kan ju alltid emballera bättre än vadderad påse.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Jag har för länge slutat skicka pga. risken att det inte kommer fram rätt, och skall man packa ordentligt ja gå äts ju vinsten för köparen upp av fraktkostnad...
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Drullputt
            • February 2006
            • 72

            #6
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            Jag har för länge slutat skicka pga. risken att det inte kommer fram rätt, och skall man packa ordentligt ja gå äts ju vinsten för köparen upp av fraktkostnad...
            Går att skicka som skrymmande brev för 22:- upp till ett kilo tror jag, å då går det emballera rejält. För mig liksom många andra handlar det inte om att göra nån vinst på att köpa av privatpersoner utan att få tag på dom växter man inte hittar där man normalt köper växter.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Drullputt
              Går att skicka som skrymmande brev för 22:- upp till ett kilo tror jag, å då går det emballera rejält. För mig liksom många andra handlar det inte om att göra nån vinst på att köpa av privatpersoner utan att få tag på dom växter man inte hittar där man normalt köper växter.
              Ett skrymmande paket som väger mellan 500g och 1000g kostar 44 kr i porto.
              Skickar man under den kalla årstiden så bör växterna packas i frigolit och sen bör man använda en "heat pack" http://www.fishit.com/product_info.p...ducts_id=82897

              En frigolåda går på några tior och en heatpack 10-20 kr.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av Drullputt
                Går att skicka som skrymmande brev för 22:- upp till ett kilo tror jag, å då går det emballera rejält. För mig liksom många andra handlar det inte om att göra nån vinst på att köpa av privatpersoner utan att få tag på dom växter man inte hittar där man normalt köper växter.
                ett skrymmande brev (som är tjockare än 30mm) kostar 2frimärken extra på kuvertet förutom dom vanliga frimärkena, dvs 1 för 20g, 2 för 100g, 4 för 250g, 6 för 500g, 8 för 1000g och sist men inte minst 12 frimärken för 2000g

                (men vem sjutton skickar 2kg brev? iaf i växtväg)

                men om man skall köpa dyra udda växter, é det inte en bra tanke att INTE köpa på vintern då iaf.?
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Paroonen
                  • April 2007
                  • 282

                  #9
                  måste tacka för era svar
                  en bra sida detta
                  jag får nog ta å bli en guld medlem här tror jag!!!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...