Effektiva algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Effektiva algätare

    Har problem med alger i mitt ganska nystartade Tanganyika kar. Algätarna där hinner inte med riktigt.

    Så jag tänkte att det kanske skulle gå att flytta in sten till mitt SA-kar på tvätt. Resultatet ser ni här. Notera datum och tid på bilderna.
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    När jag bytte sten idag så kom de "tunga ätarna" direkt.

    Som att öppna en godispåse på ett dagis
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Härligt att se! Kul!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • RealStuff
        • November 2005
        • 60

        #4
        Fascinerande. Vad har du för algätare?

        Vad menas med SA-kar?

        Mvh

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ganska kul att se foton på en stone-homemakeover!

          Det ser ut att vara ett grupparbete av Siamesisk algätare och Ancistrus i ett Syd-Amerikakar, trots att siamesen inte kommer därifrån som svar på RealStuff fråga.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Cryptocoryn'en på bilden kommer inte heller från Sydamerika, men nu ska vi inte vara så kinkiga
            SAE's är suveräna, ingen höjdere om man har javamossa dock, den äts lika effektivt som alger tyvärr.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ganska kul att se foton på en stone-homemakeover!

              Det ser ut att vara ett grupparbete av Siamesisk algätare och Ancistrus i ett Syd-Amerikakar, trots att siamesen inte kommer därifrån som svar på RealStuff fråga.
              Startade som SA-kar men nu är det fusk ”SA”. Siameserna kom in för att städa och de gör de med bravur. Två sorters Cryptocoryn kom in när jag höll på att sätta upp en liten Asien biotop i ett annat kar. Men så är det här i livet. Man får väl säga att det är tanken som räknas

              Men ibland blir det lite för bra. I ena hörnet har Skalarerna yngel på ett blad och ett par Nyckelhåls ciklider tyckte att stenen jag lagt ner för städning var utmärkt att lägga rom på. Så det är lite trångt i mitten av burken nu, där alla andra firrar står och trycker.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag håler med dig, och Cryptocoryne är min favoritväxt och den vill jag inte heller vara utan i mitt SA-kar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Grym bildserie! Tack för titten!
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    #10
                    håller med Defdac, gryma bilder
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Aquador
                      • July 2006
                      • 26

                      #11
                      Vad läckert !!! Jag har precis samma problem i mitt Tanganyikä. Startat sedan ca 6 veckor. Fick efter ca 2 veckor fullt med brunalger som nu går över till gröna alger. Skaffade 3 st små Ancistrus som jag släppte i för ca 1 vecka sedan. Resultatet hitintills magert, men de kanske inte riktigt orkar med pga deras storlek. Vad skall jag göra ?
                      Vänta och hoppas att Ancistrusarna skall växa till sig och kunna käka mer eller skaffa ytterliggare någon mal ? Jag vill inte göra som du, dvs flytta stenar till mitt SA kar. Bryr mig inte att jag råkar ha algbekämpare som inte kommer från Tanganyika sjön.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Jag har samma problem, har en liten Ancistrus och två Zebrasnäckor som inte hinner med att rensa. Jag börjar dock se en liten förbättring.
                        Mina planer är att genom regelbundna vattenbyten sänka näringsnivåerna så att alg tillväxten ska minska. Detta är dock inget som sker snabbt utan kan ta flera månader.

                        Det viktigaste är att fisken trivs!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        Arbetssätt...