Vilken flytväxt är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Vilken flytväxt är detta?

    Jag har fått in en bit av en skum växt som jag tror är flytväxt i ett av mina kar. Den växer lite svävande och är väldigt fin, men vad är det egentligen?
    Bifogade filer
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Den var lite skum, ja.
    Jag har nog aldrig sett en växt som likt denna delar sig I bladen.
    Någon som sett den förut lär med lätthet identifiera den känns det som mtp växtsättet.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Hej Sonja!
      Växten är en släkting till vanlig andmat, nämligen korsandmat,
      Lemnaceae trisulca, en svensk vattenväxt som ofta växer i stora sjok!
      Blir väldigt vacker och är perfekt som gömställe till små yngel!
      Klarar sej ofta väldigt bra i våra varma akvarier och växer väldigt snabbt om det finns mycket näring!
      Jag har alltid såna i mina akvarier, speciellt kampfiskar och guramier gillar att bygga sina skummbon i snåren!

      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Tack för svaret. Hm... undrar var den kommer ifrån... den verkar i alla fall mycket lättare att hålla koll på än vanlig andmat iom den växer ihop såhär i bladen.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Japp korsandmat (Lemna trisulca) är det - dom jag haft är inhemska och svåra att odla i större kvantiteter
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Hur menar du att dom är svåra i större kvantiteter, Erik? Filtar dom ihop sig och dör i mitten om dom ligger för tätt kanske? Eller tar kanske näringen slut och dom förtvinar? Jag tycker dom växer fint och skulle tycka det var kul om dom klarade sig.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det blir ett rätt intressant men skört tredimensionellt nätverk av dem. De är inte flytväxter, de är "sjunkväxter". Hyfsat snabbväxande.
              Till min skam får jag erkänna att jag aldrig tänkte på att det glesa "nätverket" av korsandmat förmodligen var ett bra gömställe för yngel; nu känner jag att jag borde göra en insats att få tag i lite innan isen kommer...
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Ja det sjoket jag har är liksom mer frisvävande än flytande på ytan i karet. Men det ligger inte på botten.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Hur menar du att dom är svåra i större kvantiteter, Erik? Filtar dom ihop sig och dör i mitten om dom ligger för tätt kanske? Eller tar kanske näringen slut och dom förtvinar? Jag tycker dom växer fint och skulle tycka det var kul om dom klarade sig.
                  Egentligen bara att jag alltid misslyckas med dom när jag försöker.
                  Annars växer dom till då och då...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Det blir ett rätt intressant men skört tredimensionellt nätverk av dem. De är inte flytväxter, de är "sjunkväxter". Hyfsat snabbväxande.
                    Till min skam får jag erkänna att jag aldrig tänkte på att det glesa "nätverket" av korsandmat förmodligen var ett bra gömställe för yngel; nu känner jag att jag borde göra en insats att få tag i lite innan isen kommer...
                    Fast de sjunker nog bara på hösten för att övervintra ute i naturen. Annars brukar man kalla dom friflytande växter (även om dom inte flyter på ytan utan under). Precis som Ceratophyllum som också saknar rötter och oftast flyter omkring helt fritt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Krax
                      Fast de sjunker nog bara på hösten för att övervintra ute i naturen.
                      Mja, de bildar stora sjok på nån decimeters djup året runt - flyter gör de aldrig, fast de sitter ju inte fast heller. En mycket bra lokal för korsandmat här i Stockholm är t.ex. kvävereningsdammarna vid Orlången i Huddinge.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Bra att veta Azur Kommer man åt dom dammarna om man skulle behöva?
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Destroy
                          • October 2007
                          • 184

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          nu känner jag att jag borde göra en insats att få tag i lite innan isen kommer...

                          Kan man gå ner till sjön och hämta upp vattenväxter och stoppa ned i vanliga akvarium
                          Fish said to the Ocean:
                          'without fishes there is nothing in the Ocean.'
                          Ocean reply to the fish:
                          without you there is nothing in my life...

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            @Sonja: Japp, det går spänger tvärs över hela "våtmarken". Det är längst i väster på Orlången, sidan närmast Flemingsberg.
                            Finns f.ö. ett antal olika intressanta vattenväxter i den våtmarken; jag utgår från att de planterades in när våtmarken anlades. En del intressanta djur finns också i grannskapet, som t.ex. hasselsnok.

                            @Destroy: Nja... Kan kan man, men de flesta verkar ha svårt att trivas i akvarium. Framförallt är det väl de olika andmaterna, vattenpest, och slingorna som går bra i akvarium. Övriga, som de olika nateväxterna, verkar svårare.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Ursprungligen postat av Destroy
                              Kan man gå ner till sjön och hämta upp vattenväxter och stoppa ned i vanliga akvarium
                              Javisst. Det går med många arter. Till exempel Ceratophyllum, Lysimachia nummularia, Myriophyllum, Stratiotes, Utricularia, Callitriche, Lemna, Fontinalis (fast den trivs inte för varmt). Jag har aldrig betalt en krona för några växter. Vissa arter verkar lite svårare som till exempel Lobelia, Isoetes, Potamogeton, Litorella, Chara och Nitella, men det är inte omöjligt. Sen bör man undvika övervattensväxter eftersom de blir så stora.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...