Mäsk behöver hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RealStuff
    • November 2005
    • 60

    Mäsk behöver hjälp

    Har skrivit tidigare i veckan kring mina bekymmer kring min mäsk anläggning. Då hittade jag problemet att det läckte vid reningsflaskan. Nu har jag helt och hållet tagit bort den och kör direkt ner i karet. Bara för att Testa helt enkelt.


    Innan jag bytte från reningsflaskan till en annan med ny kork hade jag 1 bubbla på 2 sek. Efter bytet av reningsflaskan så kom den aldrig upp till den speeden. Sen testade jag återigen med att sänka ner flaskan i en hink med vatten. Då läckte det precis från samma ställe fast det var en HELT ny flaska.
    Läckte i underkant på korken till en PET flaska. Hålen var hur hur täta som helst.

    Vad kan det bero på att det läcker just där?

    Nu till nuvarande TEST version, Har alltså 2 st parallell kopplade 5 L dunkar. Och trycket är en katastrof. Den orkade sig ända ned i karet ca 10 cm ner. Precis till slang änden sen hände ingenting.

    Förstår verkligen ingenting. Kan trycker försvinna helt hur anordningen när man t.ex. byter reningsflaskan? Hur många timmar bör det ta att bygga upp trycket igen? (kanske en svår fråga att svara på).

    Kör med detta recept:
    4 L vatten
    4 dl socker
    ½ tsk torrjäst
    2 tsk bikarbonat.

    Så hållbarheten längden för detta recept ligger runt 2 veckor.

    Ska jag blanda ihop en ny laddning?
    Den nuvarande har varit på sen i tisdags. Som sagt hade 1 bubbla på 2 sek innan jag började byta och hålla på.

    Skulle vara tacksam att få detta Eländiga tillrättat en gång för alla.

    Mvh

  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Byter du reningsflaska så försvinner trycket helt, ja.

    Det kan ta upp till ett dygn att bygga tryck.

    Jag har backventiler vid varje mäskflaska (har 2st) så det jag har alltid tryck från en ut av dom (jag byter växelvis varannan vecka)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      äckte i underkant på korken till en PET flaska. Hålen var hur hur täta som helst.

      Vad kan det bero på att det läcker just där?
      Några sockerkorn..

      Jag körde med mäsk ett tag och jag gav upp PET-flaskor ganska omgående pga svårigheter med att få det tätt. Absolutflaskor är dock fenomenala.

      Kan trycker försvinna helt hur anordningen när man t.ex. byter reningsflaskan?
      Ja. Slangen mellan mäskflaskan och reningsflaskan går ju ut i luften så det blir en tryckutjämning direkt när du vrider upp någon kork/slang.

      Hur många timmar bör det ta att bygga upp trycket igen?
      Du borde kunna se hur luften sakta börjar gå neråt i tvättflaskans slang ganska omgående om mäsken är frisk. Är det läckage någonstans så slutar den gå neråt efter bara någon/några centimeter.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Tott_e
        • February 2007
        • 9

        #4
        Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!


        Funkar stålande. Vira på i 'skruva åt' riktningen bara och så det känns tätt, (inte bara två varv), så sitter det fint å tätt.

        Kommentar

        Arbetssätt...