Fel på Anubias =/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Fel på Anubias =/

    Har en Anubias i mitt nanokar som inte alls mår så bra. Det har blivit små hål i bladen och som en lite slemmig brun/grå yta på den. Det slemmiga går att få bort om man gnuggar lite lätt med fingrarna på det. Dessutom har den blivit mörkgrön i kanterna och det ser ut att växa inåt, inte som friskt grönt utan som uppluckrande grönt om ni förstår vad jag menar. =)

    Två bilder:



    Som det är nu göder jag ingenting. Fick hem min första laddning pmdd i veckan och ska tillsätta det imorgon vid veckans delvattenbyte. Karet är på 21L och har bara tillfälliga bostadsgäster i form av tre små guppys, inget annat. Lyset är på ca 12 timmar om dagen då jag också har en Cabomba i som kräver ljus. Dock är det bara en 40W glödlampa. På väggarna i karets insida verkar det också vara lite alger, som något brun/grönt kladd. Detta är enkelt att svabba bort med en liten svamp men det kommer alltid tillbaka. Har en pump i som gör att vattnet cirkulerar och filtreras bra.

    Vad har jag gjort för fel?
    Vad kan jag ändra på?
    Och hur blir man fri från alger? (om det går)

    Vore tacksam för lite hjälp då jag inte är så väldigt haj på detta med växter ännu!
    Senast redigerad av Fridas; 20 October 2007, 00:47.
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    #2
    Bör kanske tillägga att Cabomban i samma kar inte visar några symtom alls!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      De säger att glödlampor inte ger rätt ljus för växter. Prova att ställa karet i fönstret så att det får lite dagsljus. Borde vara bättre än glödlampa så här års. (Fast egentligen borde du skaffa ett lysrör för växter). Växer cabomban snabbt eller den bara överlever?

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Den växer otroligt fort. Får ansa varje vecka (mellan 5-10cm). Det är det som är så konstigt. De säger ju att Canomba ska kräva mer ljus än Anubias, så då borde Cabomban vara sämre men den är inte minsta påverkad alls.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Det var skumt, men växter och djur gör sällan som man säger...

          Testa med regelbundna delvattenbyte och gödning. Det kan hjälpa.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Kiselalger
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Morgana
              • July 2007
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av Fridas
              Har en Anubias i mitt nanokar som inte alls mår så bra. Det har blivit små hål i bladen och som en lite slemmig brun/grå yta på den. Det slemmiga går att få bort om man gnuggar lite lätt med fingrarna på det. Dessutom har den blivit mörkgrön i kanterna och det ser ut att växa inåt, inte som friskt grönt utan som uppluckrande grönt om ni förstår vad jag menar. =)

              Två bilder:



              Som det är nu göder jag ingenting. Fick hem min första laddning pmdd i veckan och ska tillsätta det imorgon vid veckans delvattenbyte. Karet är på 21L och har bara tillfälliga bostadsgäster i form av tre små guppys, inget annat. Lyset är på ca 12 timmar om dagen då jag också har en Cabomba i som kräver ljus. Dock är det bara en 40W glödlampa. På väggarna i karets insida verkar det också vara lite alger, som något brun/grönt kladd. Detta är enkelt att svabba bort med en liten svamp men det kommer alltid tillbaka. Har en pump i som gör att vattnet cirkulerar och filtreras bra.

              Vad har jag gjort för fel?
              Vad kan jag ändra på?
              Och hur blir man fri från alger? (om det går)

              Vore tacksam för lite hjälp då jag inte är så väldigt haj på detta med växter ännu!
              Kiselalger är väl helt normalt i nystartade akvarium?
              De dära gröna algerna får jag oxå på mina anubias ibland, då när de står ljust. De trivs bättre där det är lite dämpat ljus, som under flytväxter tex. Det låter ju rimligt att det skulle vara av den anledningen algerna kommer för dig oxå, eftersom din cabomba växer på bra i det ljus du har

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                De säger att glödlampor inte ger rätt ljus för växter.
                Jo dom säger det!
                I alla små yngelkar jag haft har jag haft glödlampsrampar, och har jag satt ner nån liten planta i dom karen så växer det fort igen!
                Jag är av den åsikten att glödlampor inte är negativt för växter.

                Och eftersom Cabomban växer fort så mår de bra, men Cabomban tar inte åt sig kiselalger lika snabbt som den långsamväxande Anubiasen gör.
                Att göra extra delvattenbyte hjälper inte, så följ du din plan på dina normala vattenbyten. Du kan sänka dina ljustimmar till 10H, det borde räcka...
                Och oroa dig inte över kiselalgerna, de kommer försvinna av sig självt.
                Slamma inte botten alls i en period och skölj inte ur filtret så går de bort fortare.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Glödlampor är inte negativt för växter, men det finns betydligt bättre belysning rent ekonoiskt/miljömässigt.
                  En Lågenergilampa är ca 5ggr mer effektiv än en glödlampa, ett lysrör ca 10ggr.
                  Dessutom har lågenerglampan ca 8ggr längre livslängd och lysröret 12ggr.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Fridas
                    • September 2007
                    • 629

                    #10
                    Kiselalger är väl helt normalt i nystartade akvarium?
                    De dära gröna algerna får jag oxå på mina anubias ibland, då när de står ljust. De trivs bättre där det är lite dämpat ljus, som under flytväxter tex. Det låter ju rimligt att det skulle vara av den anledningen algerna kommer för dig oxå, eftersom din cabomba växer på bra i det ljus du har
                    Bra tips, ska prova att sätta den på ett mer skyddat ställe så att den slipper få så mycket direkt ljus på sig.

                    Att göra extra delvattenbyte hjälper inte, så följ du din plan på dina normala vattenbyten. Du kan sänka dina ljustimmar till 10H, det borde räcka...
                    Och oroa dig inte över kiselalgerna, de kommer försvinna av sig självt.
                    Slamma inte botten alls i en period och skölj inte ur filtret så går de bort fortare.
                    Det ska jag prova. Sist när jag bytte vatten så sög jag lite på botten men det ska jag låta bli med ett tag framöver. Filtret och pumpen har jag inte rört eftersom den pumpar på bra ännu, så det var ju bra!

                    Kan man låta de algerna som sitter på rutan vara kvar eller ska man torka bort dem?

                    Tusen tack för hjälpen, det är ovärderligt!
                    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Du kan ta bort dom, vackra är de inte, och lätta att ta bort.
                      Synd ditt kar var så litet, annars så älskar Ancistrus kiselalger!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...