Problem med Vallisneria americana

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matthu
    • August 2007
    • 11

    Problem med Vallisneria americana

    Köpte 5-6 plantor för ett par månader sedan men dom tar sig inte, ingen bladtillväxt överhuvutaget. Det märkliga är att rötterna växer och ser friska ut. Finns det någon hjälp?
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    dom gillar såvitt jag förstått inte att stickas ner för djupt i subsratet, kanske något sådant ?
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Vallisneria behöver rota sig först, sen kommer den. Fem månader är onekligen ovanligt länge, men jag tror inte du behöver oroa dig.

      En faktor kan dessutom vara att det är vinter. V. americana är en tempererad art, och möjligen "minns" den trots många generationer i akvarium att det är övervintringsdags nu.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Får de gödning?
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • matthu
          • August 2007
          • 11

          #5
          Tack för tipsen, började misströsta ett tag. Jag behåller dem och väntar in våren! Ja, jag använder gödning, grävde ner att par lerkulor i samband med planteringen.

          Kommentar

          • qenzo
            • February 2005
            • 1747

            #6
            Vallis brukar ju växa i vilka förhållanden som helst
            De enda vallis jag har, som inte direkt trivs, är de som jag plitade ner hos multisarna.
            De ruttnar och endast de nya skotten gror.... till en viss strl, innan även de slutligen dör.
            Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

            Kommentar

            Arbetssätt...