Hjälp allt blir grönt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brännmanet
    • August 2007
    • 46

    Hjälp allt blir grönt!!

    Halloj halloj!

    Jag har ett problem med mitt akvarium som jag inte vet varken vad det beror på eller vad jag ska göra med det. Jag har ett 54l som jag lät förfalla lite under sommaren, hade helt enkelt inte tid med det. nu försökte jag starta det igen och fixa till det så att det blir snyggt. Jag bytte ut allt vatten och fyllde på med nytt för det var så skitigt och gröna alger som ser ut ungefär som sockervadd låg över stenar och rötter och växter, ja allt i stort sett.

    Nu då tänkte jag köpa nya fiskar men algerna vill inte försvinna!! Mina växter söndras upp. först blir det som luftbubblor och sedan bara växten blir mjuk och går sönder. jag har en ål i karet som inte verkar tagit skada alls, men jag vill ju inte skaffa nya fiskar innan jag vet vad som är fel och jag gjort något åt det. Snälla snälla npgon hjälp!

    Puss och Kärlek Brännmanet
    -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Låter som ett redigt fall av Cyanobakterier. Gör en sökning på Cyano i forumet så får du svar.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • krippa
      • December 2005
      • 72

      #3
      Jag har samma problem! Jag får inte bort dom, jag har gjort rent akvariet flera gånger men det hjälper inte!?

      KRIPPA

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av krippa
        Jag har samma problem! Jag får inte bort dom, jag har gjort rent akvariet flera gånger men det hjälper inte!?
        Är det cyanobakterier så hjälper det inte mycket att göra rent.
        Sedan beror det ju lite på vad du menar med att "göra rent".
        Sök på cyano i forumet så kommer det upp massor med tips och förklaringar på varför man får cyano.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Brännmanet
          • August 2007
          • 46

          #5
          Nu har det faktiskt blivit mycket bättre för mig jag har bytt vatten varannan dag och nu köpt nya växter. det tar sig fint och de blågröna algerna är nästan helt borta hur skönt som helst!
          -En kvinna utan en man är som en fisk utan en cykel-

          Kommentar

          Arbetssätt...