Någon fisk som gillar dessa alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    Någon fisk som gillar dessa alger?

    Akvariumet täcks mer och mer av dessa alger, tror det är trådalger? Alla sniglar(väldigt många) skiter fullständigt i dom iallafall. Fisken ska kunna gå i ett 144 liters akvarium med pH på 6-7.
    Spelar ingen roll vad för kontinent fisken kommer ifrån, men sydamerika är ju ett plus.. Har en del andra alger med, (som jag tror är) tofsalger och vanliga grönalger. Ancistrus är bestämt sen innan men klarar dom verkligen jobbet? Kanske några siameser skule platsa?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Och naturligtvis glömde jag bilderna!
    Bifogade filer
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      mina molly frossar i detta.. :-)
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Ancistrus kan nog fungera bra, men har du funderat på Otocinclus?
        Har inga själv ännu (ska dock köpa 5 st i helgen) men de har på ett par dagar gjort underverk i min lillebrorsas kar. Jag vet inte vilka alger de äter/inte äter men vad jag sett så käkar de det mesta mycket effektivt.

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Ursprungligen postat av Solid
          Ancistrus kan nog fungera bra, men har du funderat på Otocinclus?
          Har inga själv ännu (ska dock köpa 5 st i helgen) men de har på ett par dagar gjort underverk i min lillebrorsas kar. Jag vet inte vilka alger de äter/inte äter men vad jag sett så käkar de det mesta mycket effektivt.
          Ah, otocinclus får det nog bli.. Tack!
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Ancistrus är väldigt effektiv men brukar inte gilla denna typ av alg. Då funkar nog levandefödare bäst, såsom Balck Molly, Platy eller för den del Siameser.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Siamesisk algätare, fnn vet om inte den är bäst.

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Mina Otocinclus höll bara till på botten och åt aldrig alger på växter eller glas. Snäckor borde funka men dina kanske är fel sort. Du kanske kan hitta några utomhus i nån damm.

                Annars borde det hjälpa att göda vattnet med pmdd så att växterna trivs bättre än algerna.

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jag instämmer med Krax, mer näring till växterna för att konkurrera ut algerna. Det går väldigt fort att överbefolka ett akvarium för att man tror att de skall fylla en viss funktion. Sök bland gamla trådar, det finns jättemycket tips hur man kan komma till rätta med det. Inga av de fiskar jag testat för att motverka en viss typ av alger har nånsin "utfört sitt arbete" som jag tänkt. Då har vi testat molly, ottosar, ancistrusar, snäckor och räkor. De bästa städhjonen var amanoräkorna men de funkar ju tyvärr inte med alla fiskar... Min erfarenhet säger att det bästa är att hitta rätt balans mellan fiskbelastning, ljus och gödning.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...