Bekämpa alger med ny metod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    Bekämpa alger med ny metod

    Ultraljud får alger (och några andra mikroorganismer) att implodera(!),"harmless to humans, animals, fishes and aquatic plants":
    Denna domän kan vara till salu!

    Även för akvariebruk?
    <<<(^:>*
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Så den fixar alltså en stående våg med våglängd som algernas vakuoler?
    Asbizarrt. Skulle väldigt gärna vilja se den i aktion. De har ingen video?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • wlappis
      • December 2006
      • 200

      #3
      Intressant...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4

        Old Skojja bara. Märkligt att jag inte postade något om det här på zoopet 2005..
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • wlappis
          • December 2006
          • 200

          #5
          Funkar den då ???
          Inget vidare va geo med att inte fler pratar om den

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ja jösses! Jag säger detsamma som om easycarbo. Det verkar dumt att slå ut mikroorganismerna i ett akvarium. Oavsett om man gör det med vibrationer eller desinfektionsmedel.

            Kommentar

            • wlappis
              • December 2006
              • 200

              #7
              Easycarbo funkar kanon bra för mitt Räkkar.
              Hade så mycket alger att jag var på väg att lägga ner

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                Ja jösses! Jag säger detsamma som om easycarbo. Det verkar dumt att slå ut mikroorganismerna i ett akvarium. Oavsett om man gör det med vibrationer eller desinfektionsmedel.
                Ja, hur är det med nitrifikationsbakterierna då?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • harbard
                  • July 2002
                  • 1085

                  #9
                  Mikroskopbilder "före" och "efter": http://www.sonicsolutionsllc.com/product2.html
                  Algtyper som påverkas: http://www.canadianpond.ca/ultrasoni...e-control.html
                  <<<(^:>*
                  Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                  Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Heh, vilken grej! Men skulle den inte göra hundar och katter tokiga, tro?
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Heh, vilken grej! Men skulle den inte göra hundar och katter tokiga, tro?
                      Och råttor och möss och fladdermöss och...
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Piscator
                        • August 2006
                        • 735

                        #12
                        Via länkarna så ser jag ritade teoretiska beskrivningar av vad som händer med algerna. Men jag hittar inga före och efter fotografier, är jag blind? Har någon annan hittat sådana?

                        En kille som heter Uri Geller lurade i halva jordens befolkning att han kunde böja skedar utan att röra dem och starta gamla trasiga klockor. Han var på tv och det var ändå lureri (eller trolleri om man vill vara snäll). Den här Sonic-prylen tycker jag känns lite "Uri Geller"...
                        Hälsningar, Tomas!
                        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Man får väl trimma in frekvenzen hos "fog-generatorn" man har liggandes då
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • harbard
                            • July 2002
                            • 1085

                            #14
                            Ursprungligen postat av Piscator
                            Men jag hittar inga före och efter fotografier, är jag blind? Har någon annan hittat sådana?
                            På denna sida visas fler "före/efter"-bilder vad som händer i algcellerna: http://www.algaecontrol.us/
                            Här finns också påståendet 'Does not harm “beneficial bacteria, aerobic or anaerobic” '
                            Exempel på behandling i dammar (klicka på bilderna):

                            <<<(^:>*
                            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Före/efter bilderna visar konjugatalger i olika stadier, jag är inte alls övertygad om att ultraljudet har nånting med skillnaden att göra.

                              Min åsikt:
                              1) Jag är inte säker på att det INTE kan funka. Det går att slå ihjäl saker med ultraljud, ingen tvekan om saken, så detta kan tänkas fungera, åtminstone mot svävalger (utom, tydligen, cyanobakterier).
                              2) Har ni hört ett ultraljudsbad nån gång? Det låter illa. Första gången jag körde ett trodde jag nåt lager höll på att skära.
                              Om den här maskinen låter lika illa som ett ultraljudsbad, då tar jag hellre alger...


                              EDIT: Jösses, jag insåg just att jag givetvis måste testa att köra ett knippe alger i mitt ultraljudsbad och se vad som händer! I'll be back!
                              Senast redigerad av Azur; 16 October 2007, 13:54.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...