penselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    penselalger

    Jag blir så trött på mina penselalger. Jag har ett växtakvarium på 180 liter där växterna och fiskarna mår bra. PMDD gödning och sandbotten. Ett juwel innerfilter. Jag har minskat mina stora vattenbyten och har nu inte behövt byta vatten på flera månader. Trådalgproblemen som var tidigare har därmed minskat.
    Men nu breder de fula pensellagerna ut sig på bakgrund och inredning. Mina algätande fisker smuttar bara lite på dem.
    Kan det bero på att det finns för mycket jox i mitt innerfilter? Jag byter filtervadd i förfiltret ofta men har inget problem med genomströmningen annars.
    Kan mulmen i filtret orsaka svängningar i några nivåer eller så?
    Hur ska jag bäst bekämpa de grå fastsittande penselalgerna?
    Tacksam för svar.
    Qui audet adipiscitur!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Mycket mulm innebär mycket nedbrytning som tar syre och producerar CO2 så jo det kanske kan ha med saken att göra iom att penselalger/toffsalger verkar digga svängningar i CO2-halten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Kanske det ligger något i Walstads teori om att inte ha stora filter i växtakvarier ?
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Köp siamesiska algätare

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Ursprungligen postat av rsoderberg
          Köp siamesiska algätare
          Jag har två... + otocinclus+ black mollys..
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • annehult
            • January 2006
            • 149

            #6
            "Hur ska jag bäst bekämpa de grå fastsittande penselalgerna?"

            Ett effektivt sätt att bli av med dom är att spruta/pensla på outspädd AquaSafe (eller AquaTan) vattenberedningsmedel.
            Det kräver ju iofs att du sänker vattennivån så att du kan "anfalla" utan att vattnet späder medlet, men det kanske kan vara värt det besväret.

            Peter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Kanske det ligger något i Walstads teori om att inte ha stora filter i växtakvarier ?
              Hon verkar köra med Quickfilter som är ett oerhört tätt packat filter, men förmodligen mest för att polera vattnet inledningsvis. Sedan kör hon förmodligen ganska filterlöst.

              Jag har gärna en backup med keramik i mitt ytterfilter om växterna blir lite näringsbegränsade och därför inte suger upp all ammonium. Visserligen är väl denna keramik ganska "livlös" men det känns ändå bra med hängslen och livrem.

              Ett effektivt sätt att bli av med dom är att spruta/pensla på outspädd AquaSafe (eller AquaTan) vattenberedningsmedel.
              EasyLife EasyCarbo är också effektivt - och är dessutom kolkälla till alla växterna.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Tack. Jag ska tortera dem med aquatan.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                Arbetssätt...