Snor/slime

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zirppa
    • October 2007
    • 48

    Snor/slime

    Hej *vinkar*, jag e ny här på forumet.
    Jag har startat ett 112liters akvarium som fått stå ca två veckor. Vatten, växter och stenar i under denna tid. Nu igår när jag skulle ha i mina inköpta sewellia lineolata och ottocinclus (finns det svenska namn på dessa förresten?), så märkte jag att på botten ligger det små "högar" med genomskinligt slime. Inte spritt över hela botten, utan på en liten del. Vad är detta? HJÄLP!!!!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Snäckägg.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • zirppa
      • October 2007
      • 48

      #3
      Kan jag bli av med dem på ngt sätt? El. e d så att jag får leva med dessa snäckor nu?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        snäcker kommer i 9999 fall av 10000 med växterna.

        i 9999 av 10000 förökar och trivs dom med för mycket mat.

        dra ner på maten = sniglar bort.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • gizmogirl
          • August 2006
          • 2214

          #5
          och så fort du ser en snigel på akvariumglaset ta bort den

          Kommentar

          • Oneway
            • January 2007
            • 285

            #6
            Dvärgkulfiskar äter snäckor, även botior(?)
            Projekt Asien

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Botior gillar snäckor, visst, och kulfiskar också. Kulfiskarna gillar snäckor så mycket att de biter hål i växterna om de tror de ser en snäcka på andra sidan. :P
              Så vill man ha sina växter hela, så är nog botior ett bättre alternativ.

              Annars är ju snäckor ganska bra att ha....de äter foderrester och alger. Blir de för många, kan man istället minska lite på matningen.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • zirppa
                • October 2007
                • 48

                #8
                Hahaha, bara att gilla läget - jag tycker om snäckor och ska inte störa mig på dem . Då ska ju jag få bäbisar, nice. Dessa botior, hur många ska jag ha i mitt 112l akvarium? Jag vill ha kakadua ciklid, funkar dem ihop? Och finns det ngn som har svenska namn på fiskarna jag nämner längre upp, kanske lite info på sewellia lineolatan?

                Kommentar

                • Fiddan
                  • June 2006
                  • 885

                  #9
                  ang snäckorna..
                  Du vill inte få en snäck invasion.. det är bland det vidrigaste och fulaste som finns.
                  skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...