Vilken typ av alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mano
    • May 2007
    • 30

    Vilken typ av alg?

    Tyvär har jag ingen bild att visa men jag ska ändå beskriva. Algerna som täcker rutorna, rötter och "allt" annat i akvariet är små tunna gröna trådar, 3-4 mm långa och bildar en matta som ser väldigt mycket ut som ytan på algbollar (Cladophora aegagrophila). Vad är detta för alg och vad tyder den på för problem?
    Mano
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det låter som Oedogonium, standard-akvarie-alg 1A. Ogrenade trådar upp till några centimeter långa, bildar "gräsmattor".
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mano
      • May 2007
      • 30

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det låter som Oedogonium, standard-akvarie-alg 1A. Ogrenade trådar upp till några centimeter långa, bildar "gräsmattor".
      http://mikes-machine.mine.nu/algae_g....htm#Fuzz_alga
      Tack för en bra länk och efter att ha tittat på bilderna och läst texten är jag klart bered att hålla med, skillnaden mellan bilderna och mitt akvarium är att i mitt kar är trådarna kortare men sitter tätare precis som det står i texten att det kan se ut om man har algätare som ständigt betar av algerna.

      Nästa fråga är då vad gör att man får stora mängder av denna alg och vad kan man göra för att bli av med den? Är den ett tecken på brist eller överflöd av något ämne?
      Mano

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Platys, siamesisk algätare och Black Molly kommer att kalasa på detta om de får chansen. Det blir inget kvar! Särskilt om man inte ger dem så mycket annan mat under några dagar. På två dagar var mitt 95 helt liters rensat med hjälp av några platysar och siameser. Ancistrusmalarna äter inte detta om trådarna hunnet bli långa, enligt min erfarenhet.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        Arbetssätt...