Limnophila sessiliflora brungråa i toppen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #31
    Kan det vara lite bruna alger? Det fick jag på min sessiflora ett tag. Nu är det borta.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #32
      Nej det är inte brunalger.. Utan samma problem som tidigare nämnt, alltså någon form av näringsbrist troligen.. (Dock har färgen blivit mkt bättre än tidigare, då min sessiliflora var ganska rejält färglös i topparna..) Men som jag gärna skulle vilja ha hjälp med att lösa vad det kan vara..

      Undrar om man vågar exprementera lite med PMDD..? Men är lite osäker på vad jag ska öka eller minska av.. Man är ju lite rädd för vad som kan hända om man överdoserar.. Kanske man får algblommning eller nåt...
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • jerker_s
        • January 2007
        • 356

        #33
        Jag kan tillägga at mina Rotala macranda är väldigt mörkröda, nästan brunröda och har fått ganska små blad, men växer i övrigt bra. Mina Naesea står nästan still i växten på höjden, men har istället blivit grövre och väldigt buskig (den är även fint röd).. Så det låter väl inte som om jag har microbrist.. eller..??
        Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

        M.v.h. Jerker

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          dock blir de väldigt glesa och det är långt mellan bladen på stjälkarna. Dessutom är det en del som liksom kröker bladen nedåt och inte slår ut ordentligt. En del blir även ganska sköra och mjuka och går lätt sönder.
          Skörheten kan nog bero på kalciumbrist. När växterna sätter ordentlig fart så är det oftast kalciumtransporten som sätter stopp eftersom den transporten skiljer sig markant från sättet växten transporterar andra näringsämnen.

          Välväxande sessiliflora blir generellt sett ganska ful. Långt mellan bladpar osv.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • jerker_s
            • January 2007
            • 356

            #35
            Ok.. Tack defdak! Sjysst att du orkar att hjälpa mig Jag är ju inte än fulllärd på ämnet..
            Då är det alltså mirogödningen man ska öka lite på..? Tycker du annars att jag ligger lagom i min dosering av PMDD (15 ml av vardera flaska om dagen) i ett ganska välfyllt växtkar på 400 liter..?

            Sessiliflora skaffade jag mest för att den är snabbväxande och är bra i ett nystartat akvarium, ska nog byta ut den om ett tag när jag har fått akvariet i balans och så...

            M.v.h. Jerker
            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

            M.v.h. Jerker

            Kommentar

            Arbetssätt...