Hur ska jag ansa växt som mörklägger karet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    Hur ska jag ansa växt som mörklägger karet???

    Hej!
    Jag har någon spjutväxet (eller va den nu än heter) som växer och täcker snart HELA ytan i mitt 63liters-kar. Hur ska jag göra för att ansa dessa växter utan att skada dem???

    Tack på förhand!!!
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är väldigt svårt att ge några råd när man inte har en aning om vilken växt det är. Är det pilblad (Sagittaria)? Amazonsvärdplanta? Vad?

    Kolla Zoopets artregister och se vilken växt det är, så kan vi nog ge råd.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Mamma Mia
      • December 2004
      • 2504

      #3
      Så här gör jag med för stora växter: alt ett) nyp av de stora bladen nere vid roten och lämna bara korta, unga blad, alt 2) klipp av i önskad längd, passar bra med t ex vallisneria. Klipp då snett så att det blir snyggare spetsar på ändarna!
      Always look at the bright side of life

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Kommpletterar Mamma Mias inlägg lite.

        Växter där alla blad utgår från roten: Klipp bort stora blad nere vid roten, undantag bla Valisneria, Crinum vars blad man kan klippa till önskad längd.

        Stängel växter: Klipp av stängeln strax ovan för ett bladfäste. Den bort klippta delen kan planteras om så önskas.

        Med reservation för något ev. undantag.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Det är väldigt svårt att ge några råd när man inte har en aning om vilken växt det är. Är det pilblad (Sagittaria)? Amazonsvärdplanta? Vad?

          Kolla Zoopets artregister och se vilken växt det är, så kan vi nog ge råd.

          Den liknar väldigt mycket en svärdplanta.
          Jag bifogar några bilder med plantan i bakgrunden.
          Bifogade filer
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            #6
            Dagens bild är den översta!!!
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              #7
              Jo men där är det ju enkelt - nyp av bladen längst ner och spara bara de korta bladen.
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • jerker_s
                • January 2007
                • 356

                #8
                Jag skulle nog ta att byta växt till något mindre, kanske kan du byta växt med någon kompis eller så.. Jag skulle nog välja växter som inte blir så stora i ett så litet akvarium. Men smaken är ju olika...

                Mvh. Jerker
                Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                M.v.h. Jerker

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  He he, den där är inte ens särskilt stor, så jerker_s förslag är nog lämpligt.
                  Min Echinodorus amazonicus (är inte 100% på att din är samma art) ligger i ytan på mit 450l kar som är 60 högt: http://heeke.homeip.net/article/113/
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    He he, den där är inte ens särskilt stor, så jerker_s förslag är nog lämpligt.
                    Min Echinodorus amazonicus (är inte 100% på att din är samma art) ligger i ytan på mit 450l kar som är 60 högt: http://heeke.homeip.net/article/113/

                    Men, de är ju så snygga!
                    Kan det inte funka om jag håller den i trimm så att den inte blir några 60cm?
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • jerker_s
                      • January 2007
                      • 356

                      #11
                      Ursprungligen postat av matte159
                      Men, de är ju så snygga!
                      Kan det inte funka om jag håller den i trimm så att den inte blir några 60cm?
                      Visst e dom fina, men är det värt att den täcker halva akvariumet..?? För om du ska börja och ansa den hårt tror jag inte e så lyckat.. Visst kan man ta bort några blad, men i längden blir den varken fin eller kommer att trivas om du ska klippa en massa i den.. Men om du inte tycker att de gör något att den täcker en del så det väl bara att ha den kvar och ansa några blad då och då... Växten kommer ju fortfarande att vilja växa och bli större trots att du klipper i den...
                      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                      M.v.h. Jerker

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av jerker_s
                        Visst e dom fina, men är det värt att den täcker halva akvariumet..?? För om du ska börja och ansa den hårt tror jag inte e så lyckat.. Visst kan man ta bort några blad, men i längden blir den varken fin eller kommer att trivas om du ska klippa en massa i den.. Men om du inte tycker att de gör något att den täcker en del så det väl bara att ha den kvar och ansa några blad då och då... Växten kommer ju fortfarande att vilja växa och bli större trots att du klipper i den...

                        Jag ger den en chans. Funkar det inte så funkar de inte och växten åker ut.

                        Tack för alla svar!!!
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        Arbetssätt...