Kattsand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronja016
    • August 2006
    • 220

    Kattsand?

    Hej tänkte höra med er om varför man har kattsand under gruset i växtakvarium hade själv aldrig hört talas om det men har nu typ hittat ca 3 st som har de
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det första april?
    Det har jag aldrig hört talas om, och det verkar inte vara en vidare bra idé om man inte vet vad den innehåller. Det brukar vara olika ämnen i sanden för att det inte ska lukta piss så fort, och det i ett akvarium,hmmmm.....nej tack.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ronja016
      • August 2006
      • 220

      #3
      Ne för de stod att dem hade ett tunt lager så de precis täckte botten :S

      Ursprungligen postat av ansjo
      Är det första april?
      Det har jag aldrig hört talas om, och det verkar inte vara en vidare bra idé om man inte vet vad den innehåller. Det brukar vara olika ämnen i sanden för att det inte ska lukta piss så fort, och det i ett akvarium,hmmmm.....nej tack.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Kattsand=lera

        Denna tråd på PS förklarar en del: http://www.plantswap.se/forum/viewto...ttsand&start=0
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ja, är det så enkelt så vore det perfekt om man vill ha lera i karet.
          Men det förutsätter att man tar rätt påse i affären och inte den som är av papper. Vilken sort är det då som föredras, då jag inte hittade någonting om det i tråden, däremot som jag skrev innan med parfymer, klumpmedel och annat bös för att det inte ska stinka efter ett par timmar.
          Men det kanske luktar gott i karet med den doften?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • classekoi
            • March 2007
            • 325

            #6
            de flesta kattsand är bentonitlera/montmorillonit som man använder flitigt inom koiodling för sina fina egenskaper!!! kalciumbentonit skall det vara
            Senast redigerad av classekoi; 07 October 2007, 17:58.

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              När jag skulle skapa en bra jord för mitt bonsai-träd fick jag tipset att kattsanden "Coop X-tra" är ren lera utan farliga tillsatser och att den var den bästa att använda i odlingssammanhang (väl sköljd för att få bort dammet).

              Så kanske funkar den även i akvariet? Det sätter sig väl en massa bakterier och nyttiga saker på lerbitarnas skrovliga yta som skapar en bra bottenkultur, har jag fått för mig.
              / Ebba

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det här akvariet kör jag med kattsand (ren bentonitlera som classekoi nämner):

                Såhär såg det ut när jag satte upp det:


                Lera har skyhög CEC (katjonbytesförmåga, dvs suger till sig och ger ifrån sig näringsämnen lätt) och brukar även innehålla en ansenlig mängd mineraler, t ex järn. Här är kan man bla se en grundlig mineralanalys på Walmarts kitty litter:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Är detta ett helt nytt påfund, eller varför har man inte hört talas om detta tidigare?
                  Själv har man haft ett rent hel**te att fixa till lera de gånger som man använt det till akvarium, och är det så enkelt som kattsand så....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Nej det är äldre än PMDD. Tidigaste inlägget jag kan hitta på APD är från 1995, men jag tror nog folk använt det längre än så.

                    Det som gör det lite svårt att använda kattsand är just att hitta en ren naturprodukt av bentonitlera. Gärna kalciumvarianten, men jag tror all kattsand som är bentonitbaserad är kalciumbentonit eftersom den inte sväller:


                    Jag hittade min på Maxi men kommer tyvärr inte ihåg vad den hette. Enkel papperspåse (ljusblå?).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Men det är VIKTIGT att den toasanden man använder i akvariet inte innehåller något bakteriedödande, parfym eller andra tillsatser.

                      Själv tror jag att dammjord är ett bättre alternativt.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Undrar om man ska testa att köra igång en växtburk med parfymerad och bakteriedödande kattsand i bottnen och se vad som händer =) Man kanske får ett skitsnyggt växtakvarium som även luktar gott? *lol*
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Eller ändra parfymen på kattsanden så den luktar cyano?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Paatsu
                            • December 2006
                            • 294

                            #14
                            45L Akadama kommer jag att köra i mitt 400L räkakvarium som ett billigare alternativ till ADA aquasoil. Den akadaman jag köpte är bränt i ugn 2 gånger så den håller formen längre jämfört med de billigare akadama som oftast är torkade i ugn på 300grader.
                            Redbee.se » // Johnny

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              - - Lera har skyhög CEC (katjonbytesförmåga, dvs suger till sig och ger ifrån sig näringsämnen lätt) - -
                              Aha, det förklarar varför man har det i kattlådan. Ja, katt-jonbytet alltså..
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...