JBL Aquabasis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    JBL Aquabasis

    Hejhej!
    Jag har sökt både på google & på zoopet, men inte hittat riktigt det jag vill.
    Jag ska starta upp ett akvarium på 100-200L nån gång i vinter och fick höra om JBL aquabasis.
    Det verkar ju bra.
    Jag undrar om man kan lägga aquabasen under finkornig mjuk sand (som passar corydoras)?
    Jag tänkte köra med PMDD vid vattenbytena (ca 25% i veckan), men inte med CO2.
    Låter det bra eller dåligt? Ska jag göra något annorlunda?

    Vet någon om man kan köpa PMDD och JBL aquabasis i någon IRL-butik i stockholmsområdet?

    Tack på förhand!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Visst kan du ha aquabasis och fin sand, se bara till att ha gott om echinodorus och cryptocoryne som pumpar ner syre i botten.

    Jag tycker att 25% vattenbyte i veckan är både onödigt och tidskrävande i växtakvarium, speciellt med fet botten. Bottnen urlakas fort om du byter så mycket. Ändra intervallen till en gång i månaden/ varannan månad beroende på hur mycket det gulnar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • knaperstekt
      • August 2007
      • 77

      #3
      Tack för svaret, ledsen att jag inte svarar förräns nu, mitt internet fungerar lite som det själv vill.

      Målet med akvariet är att det främst ska vara ett fiskakvarium, och då är ju rådet att göra mindre, tätare vattenbyten så att fiskarna inte blir alltför överraskade av kranvattnet.
      Om man byter kanske 10% en gång i veckan då? Är det bättre?

      Kul att du nämnde echinodorus, jag var precis och köpte en sådan till mitt nuvarande lite mindre akvarium (som bara har grusbotten).

      Någon som vet om man kan köpa aquabasis och pmdd i sthlms-området?

      Och om man inte använder jbl aquabasis, vad finns det mer för enkla altenativ?

      Kommentar

      Arbetssätt...