Vita tofsar på rutorna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus79
    • August 2007
    • 146

    Vita tofsar på rutorna!

    Hejsan!
    Har sedan ett par veckor haft små konstiga tofsar på rutorna deom växer med tätt och är vita. Skickar med en bild och illustration. Hoppas nån som vet vad det är?

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Mvh
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Undrar om det kan vara sötvattenshydror? Har du fört in något levande material utifrån?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Marcus79
      • August 2007
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Undrar om det kan vara sötvattenshydror? Har du fört in något levande material utifrån?
      Endast sten men den har jag kokat, är det något farligt?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Då lär det inte vara det, iallafall. Sötvattenshydror är annars små nässeldjur, ungefär som fastsittande maneter. Förutom att de är rätt fula att ha i akvariet kan de också bränna känsliga fiskar.
        Men då är det inte sådana, iallafall. Överlåter härmed frågan till växt- och algfantomerna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Marcus79
          • August 2007
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Då lär det inte vara det, iallafall. Sötvattenshydror är annars små nässeldjur, ungefär som fastsittande maneter. Förutom att de är rätt fula att ha i akvariet kan de också bränna känsliga fiskar.
          Men då är det inte sådana, iallafall. Överlåter härmed frågan till växt- och algfantomerna.
          Tur att det inte var det iaf. Kom på att jag använt lergodslera i botten till växterna. Om det kanske kan bidra?

          Kommentar

          • aulonocara.red.ruby
            • September 2007
            • 29

            #6
            jag har också liknande saker på mina rutor och har ingen aning om vad det kan vara blev lite orolig över det Jens A. sa. Vad kan det vara och hur kan man få bort det?
            Senast redigerad av aulonocara.red.ruby; 03 October 2007, 18:29.

            Kommentar

            • Marcus79
              • August 2007
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av aulonocara.red.ruby
              jag har också liknande saker på mina rutor och har ingen aning om vad det kan vara blev lite orolig över det Jens A. sa. Vad kan det vara och hur kank man få bort det?
              Har haft mitt igång i ca: en månad. Fick ganska omgående ett slem på roten som nu har försvunnit, trodde först att det var därifrån dessa tofsar kom ifrån men slemmet är nu borta och tofsarna kvar. Har även infusorier som jag tampas med men vet inte om det kan vara ännu en orsak. Hur länge har du haft ditt igång?

              Kommentar

              • aulonocara.red.ruby
                • September 2007
                • 29

                #8
                mitt är också relativt nystartat och dessa har börjat sätta sig lite över allt pump, värmare och på rutorna...

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Om det är hydror så kan man sitta och kolla på dom en stund - med jämna mellanrum så får tentaklerna tag på något och drar blixtnabbt in det i sin mage.
                  Man får dom ofta i samband med infusorieblomning/grönvatten och dom försvinner allteftersom man får klarare vatten.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det torde vara sötvattenshydror om de rör på sig, ja.
                    Sötvattenshydror är inte farliga, har man väldigt små yngel i akvariet kan de eventuellt äta dem, eller i alla fall konkurrera om fodret. Annars är de harmlösa.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Marcus79
                      • August 2007
                      • 146

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Om det är hydror så kan man sitta och kolla på dom en stund - med jämna mellanrum så får tentaklerna tag på något och drar blixtnabbt in det i sin mage.
                      Man får dom ofta i samband med infusorieblomning/grönvatten och dom försvinner allteftersom man får klarare vatten.
                      Då är det antagligen hydror jag eftersom jag även har infusorier. Blir till att mörklägga akvariet i ett par dar så får vi se om det blir bättre.
                      Tackar för hjälpen

                      Kommentar

                      Arbetssätt...