Tropicas växtnäring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shootermicke
    • September 2007
    • 146

    Tropicas växtnäring

    Jag har köpt en flaska tropica aquacare. Jag har förstått att det kanske inte är det mest effektiva, utan att man kanske skulle behöva pmdd för bästa resultat. Dock tänkte jag göra det bästa av situationen. Frågan är hur man uppnår bäst resultat med den näring jag har.

    Hur ofta skall man tillsätta näring? Något speciellt man bör tänka på? Jag har ett kar på 31 liter..

    Mvh
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    det finns två varianter av Tropicas flytande gödning. Plant Nutrition och Plant Nutrition+
    I plus varianten finns det även kväve (N) och fosfor (P), vilket saknas i den andra.
    Plant Nutrition+ är likvärdig PMDD, förutom priset.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Shootermicke
      • September 2007
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av heeke
      det finns två varianter av Tropicas flytande gödning. Plant Nutrition och Plant Nutrition+
      I plus varianten finns det även kväve (N) och fosfor (P), vilket saknas i den andra.
      Plant Nutrition+ är likvärdig PMDD, förutom priset.
      Jag såg nu att jag bara har den vanliga plantnäringen. Skulle naturligtvis ha bett om att få den där plusvarianten, men det är ju lätt att vara efterklok. Den kanske är dyrare än den vanliga varianten ifors?

      Så, skall jag köra vidare med min växtnäring ändå, någon effekt borde den väl ge?

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        #4
        Jag tycker inte att Tropicas näring är sämre!!
        Om jag kunde välja hur somhelst (utan att tänka på priset ) skulle jag lätt ta Tropicas gödning i mina växtkar! Det är verkligen inget att förakta
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Shootermicke
          • September 2007
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av Leonard
          Jag tycker inte att Tropicas näring är sämre!!
          Om jag kunde välja hur somhelst (utan att tänka på priset ) skulle jag lätt ta Tropicas gödning i mina växtkar! Det är verkligen inget att förakta
          Men nu pratar du väl om "plantnäring +" ir? Jag råkade som bekant köpa den som bara heter "plantnäring". Det innebär väl att det fattas en del ämnen i den om jag förstått det rätt i denna diskussion?

          Sedan undrar jag hur ofta jag skall tillsätta växtgödning nu i början. Doseringen står på asken, men det står inget om hur ofta man skall tillsätta gödningsmedlet.

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            #6
            nej jag parar om "all" deras näring.
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • Shootermicke
              • September 2007
              • 146

              #7
              Okej, det låter ju bra iaf att det är ett bra märke...

              Idag inhandlades lite co2 tabletter på prov. Tänkte att det kunde vara idé att tillsätta det så att växterna får en bra start på livet i mitt kar.

              Hur ofta tillsätter ni växtgödning i era akvarium? Någon mer som använder samma fabrikat som jag?

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #8
                jag använder Tropica, den med +

                Vet inte om jag gör rätt, men jag försöker tillsätta näring 2 ggr/vecka. Än så länge är jag lite feg med doseringen, håller på att öka sakta.
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • DaimlerBenz
                  • April 2007
                  • 66

                  #9
                  Jag kör med samma som du (utan +). Nu har jag kanske lite större kar än vad du har så jag skulle nog rekomendera att testa dig fram (tyvärr), vid vattenbyte varje vecka, ca 30% häller jag i 20ml + 10ml en till två gånger på samma vecka. (söndag, vattenbyte/20ml- onsdag/10ml- fredag/10ml.) Detta funkar bra för mig och mina växter värkar trivas bra.

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    PMDD är inte effektivare, bara billigare (om man förbrukar mycket) och mer anpassningabar (eftersom man blandar den själv).
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Enligt Tropica är Plant Nutrition lämplig för redan inkörda akvarier med ganska många fiskar, medens Plant Nutrition+ är lämplig för nystartade akvarier och akvarier med få fiskar.

                      Risken om du bara tillsätter Plant Nutrition nu är att du får trådalger som gillar järn.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Enligt Tropica är Plant Nutrition lämplig för redan inkörda akvarier med ganska många fiskar, medens Plant Nutrition+ är lämplig för nystartade akvarier och akvarier med få fiskar.

                        Risken om du bara tillsätter Plant Nutrition nu är att du får trådalger som gillar järn.
                        Min fiskaffär rekommenderade den gödningen till mig. Jag gick t o m tillbaka och frågade en gång till efter att jag hade läst just att den var till för akvarier med mycket växter och lite fisk. De sa att de använder den till sina leasingakvarier.

                        Men det är ju dumt om trådalger gillar den :/ Har tyvärr fått in såna med nya växter för ett tag sen
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Nu skall man inte göra misstaget att tro att det i "din" akvariebutik finns mer kunskap än på zoopet. Bara för att de använder ett preparat i sina leasingakvarium innebär ju inte det att det är det bästa.

                          Kväve och fosfor kommer från fiskarna, men i de flesta fall så blir det inte tillräckligt med kväve. I leasingakvarium, där leasintagaren själv sköter matningen och vattenbytena är 10-20% var tredje vecka tror jag inte att det är kvävebrist, simple as that. I vilket fall tror jag att deras leasingakvarium skulle må bra av lite extra kväve, men då skulle de också kräva mer jobb.

                          Vi har alla helt olika förutsättningar helt enkelt.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Knyttet
                            • December 2006
                            • 646

                            #14
                            jag är nybörjare på det här med att göda växter, så jag påstår inte att jag kan allt

                            Frågade på Zoonen om min gödning och sen bestämde jag mig för att testa den. Växterna är iaf gladare nu än när de inte fick någon gödning alls, men jag är inte främmande för att byta till något som verkar bättre framöver.

                            Butiken jag går till är en där de faktiskt är rätt duktiga, de kan inte allt, men det är absolut inte en sån butik som man kan läsa om här stup i kvarten, alltså en som skickar hem nybörjare med ett 20-liters akvarium och 4 slöjstjärtar och säger att det går bra.

                            Jag tyckte att det lät bra att den användes i leasing-akvarierna eftersom alla leasingakvarier jag har sett har varit väldigt fina. Jag förstod inte vad du menade med kvävet i leasingakvarier, skulle de få för lite kväve av att använda den här gödningen?
                            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Knyttet
                              Jag tyckte att det lät bra att den användes i leasing-akvarierna eftersom alla leasingakvarier jag har sett har varit väldigt fina. Jag förstod inte vad du menade med kvävet i leasingakvarier, skulle de få för lite kväve av att använda den här gödningen?
                              Plant Nutrition är bara micronäring (bl a järn) och innehåller noll kväve. Eftersom få fiskar innebär lite kväve är risken att det blir för mycket järn och för lite kväve i vattnet. Och trådalgerna älskar järn..

                              Plant Nutrition+ innehåller både micro och makronäring (mest kväve och fosfor).
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...