Alginvasion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pirajamaja
    • May 2007
    • 74

    Alginvasion

    I mitt nystartade Malawi håller algerna på att ta över. Vad kan det bero på?
    Jag har haft igång det i ca 3 veckor. Är det för att jag nästan inte har några växter tro?
    Vad kan jag göra för att få bukt med detta. BTN-slimlinen runt pumphuset har börjat anta en ljusgrön ton ist. för ljusgrå.
  • Backman
    • July 2007
    • 77

    #2
    Jag testade att mörklägga mitt akvarie i 3 dagar, jag lade en mörk filt över karet, och hade inte ljuset tänt, det hjälpte en del, jag får nog göra om det igen. sen finns det väl något alg medel som man kan använda, vet inget om det, så jag rekommenderar inte det, men någon annan har kanske erfarenhet av det.

    jag misstänker att mina alger kom för att jag lät det lysa för mycket hos fiskarna, ca 14 timmar om dagen, nu är det bara 8 (ändrade för en vecka sedan).
    175L Blandade Ciklider
    54L Tomt
    250L *renoveras*

    Kommentar

    • Captayn
      • September 2007
      • 78

      #3
      Skaffa algätande malar det funka för mig och så klart som backman rekommenderade: Dämpa ljuset!

      Kommentar

      • Pirajamaja
        • May 2007
        • 74

        #4
        Fel lysrör

        Jag kanske har fel slags lysrör. Nu har jag Juwels nya highlite 2x54w och det är väldigt ljust i karet. Men det blir å andra sidan väldigt snyggt. Men jag ska prova det där med mörkläggning och kanske prova nåt medel också, tack för tipsen!

        Kommentar

        • Pirajamaja
          • May 2007
          • 74

          #5
          Malar

          Så klart malar ska jag fixa. Hade ju köpt en, men den har jag inte sett till sedan jag släppte i den. Så den har nog blivit fiskmat vid det här laget...

          Kommentar

          • Pirajamaja
            • May 2007
            • 74

            #6
            Jag måste också få fråga, vilken mal är flitigast och bäst att ha för algerna och som dessutom går i hop med malawisar, tips?

            Kommentar

            Arbetssätt...