få flytväxter att ligga stilla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    få flytväxter att ligga stilla

    Okej, en nybörjarfråga... hur får jag mina flytväxter att ligga något sånär stilla och inte åka karusell på vattenytan? Har provat att rikta om filterutblåset, så nu far de runt runt i en liten cirkel vid en kortsida i stället för att åka runt runt runt akvariets kanter som de gjorde först... Tips?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Jaaa, rör sig ytvattnet får du nog räkna med att flytväxterna rör sig de också...
    Men efter ett tag har ju flytväxterna spridigt sig såpass att de täcker en större areal av ytan och då packar de ihop sig bättre och ligger mer still - dom ordnar ihop sig allteftersom.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      ja precis sen går det bättre om du har nån högre växt som stoppar upp vattenrörelsen och som flytväxternas rötter kan "hålla fast" sig i!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • abbimicke
        • May 2007
        • 599

        #4
        Hade haft samma problem som du och det löste sig genom att de växte mycket. Nu sitter de fast eftersom alla är tätt.
        http://kiwi.msun.se <- blogg

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Att "spänna" upp en tunn tråd i vattenytan bör fungera om man bara vill ha en avskilld del.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            Man tackar!

            Kommentar

            • my1
              • November 2007
              • 55

              #7
              bind fast en eller fler i en fiskelina. Sedan beror de ju oxå på vad du har för flytande växter. har själv flytande ormbunkar och en har jag bundit fast och resten hänger fast runtom.

              Kommentar

              • beerzon
                • May 2008
                • 877

                #8
                Jag har bundit fast en fiskelina i pumpen som jag sedan suttit fast på glaset med hjälp av en sugpropp.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  En bit flytande flugfiskelina kanske kunde göra susen..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...