Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Hur förosakar man nivåskillnader/höga nivårer av ammonium?
    Proteiner som bryts ner, fiskarna utsöndrar det, aminosyror från ruttnande växtdelar etc.
    Ammonium tas om hand om dels av bakterier i filtret/bottnen och dels av växterna.

    Börjar växterna eller filtret må dåligt så får man ammoniumsvängningar (ofta omätbara) som triggar alger eftersom det är tecken på att någon av deras konkurrenter är borta ur spelet.

    På samma sätt så kommer en plötslig spik i ammonium vara tecken på att det finns en massa biologiskt nedbrytbart material som ligger och tar syre. Syresvängningar är något som alger/sporer också verkar trigga på.

    Har fått för mig(efter att ha läst mycket om PMDD här på forumet) att om man har problem med tofsalger och ej kör med CO2, så ska man minska på vattenbytet( 1 gång i månaden max..) eller sluta helt med det. Däremot ska man fortsätta göda med PMDD vid behov, utan nödvändig vattenbyte.
    Så vad gäller egentligen, vattenbyte 30-50% varje vecka + PMDD eller "ej vattenbyte" men gödning med PMDD vid behov?
    Toffsalger och trådalger är inte samma sak. Toffsalger är små svarta tuffsar som sitter hårt på något underlag, inte alltför sällan växtblad. Trådalger är långa gröna hårliknande alger.

    Toffsalger verkar främst reagera på svängningar i CO2-halten, medans trådalger verkar få övertag om järnhalten är hög men övriga nivåer är låga - men som alla alger triggar dom främst på ammoniumnivåerna och syrenivåerna.

    Vad gäller toffsalger spelar inte PMDD-gödningen någon roll alls, dvs egentligen inte vattenbytena heller. Problemet är att när man gör vattenbyte så sänker man ofta vattennivån i akvariet så att vissa delar av akvariet står i direkt kontakt med luften som i sin tur ger toffsalger oändlig tillgång till CO2. Minskar man på vattenbytena så händer inte detta så ofta och det är förmodligen därför dom ger med sig, speciellt om man har någon fisk som gillar toffsalger t ex Siamesiska algätare.

    Vad händer om man doserar för hela akvariet varje vecka utan vattenbyte, övergödning med "hemska" följder?
    Vilka följder som blir går inte att sia om, så därför är inte den skötselregimen något att ha.

    Antingen gör du 50% vb med fulldos PMDD och kör CO2, eller så gör du en jordbotten och slutar nästan helt med vattenbytena och göder bara med PMDD när växterna blir lite bleka om sina toppar.

    Båda metoderna är superenkla och garanterar att växterna har näring, men inte för mycket.
    Senast redigerad av defdac; 01 October 2007, 11:09.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • knaperstekt
      • August 2007
      • 77

      #17
      Jag har läst en del trådar om PMDD nu. Jag har fortfarande lite frågor.
      Runt jul så ska jag starta upp ett nytt akvarium på 100-200 liter. Nu har jag ett på 40L, de växterna jag har nu har klarat sig hyfsat med bara glödlampor & lite växtnäring från Tetra (PlantaMin) i några månader men tyvärr så verkar de tappa blad snabbare än det hinner komma nya.

      Det nya ska huvudsakligen vara ett fiskakvarium, men levande växter vill man ju alltid ha.

      Räcker det med att köra pmdd vid varje vattenbyte eller är växterna körda på lång sikt om man kör utan CO2?
      Det här med CO2 verkar lite krångligt. Kan någon tipsa om nån bra nybörjartråd eller nån bra artikel som beskriver hur man kommer igång?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Räcker det med att köra pmdd vid varje vattenbyte eller är växterna körda på lång sikt om man kör utan CO2?
        Det räcker normalt sett att bara göra en jordbotten och sluta göra vattenbyten och mata fiskarna rejält och sedan bara "toppa" lite med PMDD om växterna ser bleka ut.

        Tappar dom ändå äldre blad är det isåfall ljusbrist vilket är mycket vanligt eftersom de flesta akvarier säljs med alldeles för lite ljus.

        Med CO2 kan man kompensera för dåliga ljusförhållanden, men är ljuset väldigt väldigt dåligt kommer det ändå inte hjälpa.

        Så nej, växterna är inte körda utan CO2 men det blir enklare att klara även de svåraste och mest ljuskrävande växterna.

        Här är en bra artikel: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #19
          I måndags tillsatte jag första dosen PMDD i samband med vattenbytet och flaskorna står väl märkta i kylskåpet (enda svala & mörka platsen jag hittade). Det fick bli 60 cl-flaskor då jag inte hade några halvliters, men jag mätte noga upp så det blev 50 cl vatten i dem^^

          Så det känns som om jag har fattat hur man hanterar det hela,
          men jag får väl vänta och se hur akvariet reagerar...

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #20
            Ursprungligen postat av Solid
            I måndags tillsatte jag första dosen PMDD i samband med vattenbytet och flaskorna står väl märkta i kylskåpet (enda svala & mörka platsen jag hittade). Det fick bli 60 cl-flaskor då jag inte hade några halvliters, men jag mätte noga upp så det blev 50 cl vatten i dem^^

            Så det känns som om jag har fattat hur man hanterar det hela,
            men jag får väl vänta och se hur akvariet reagerar...

            Kul, lycka till! Glöm inte att posta före- och efterbilder här sedan.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #21
              Ursprungligen postat av Olivin
              Kul, lycka till! Glöm inte att posta före- och efterbilder här sedan.
              Tack

              Det ska jag göra, före-bilder har jag, jag kan lägga upp både före- och efterbilder om några veckor...

              Kommentar

              • Odysse
                • October 2005
                • 9

                #22
                , vad händer igentligen när man kör för mkt co2 i förhållande till pmdd ?
                jag misstänker jag gör det då jag får sämre resultat nu med co2 än utan , har ett 350 L kör ca en 1-1,5 bubbla i sekunden som jag slår sönder i en cirkulations pump och sedna kör genom filtret , byter 30% var 10:e dag och dubbeldoserar samtidigt . har nu gått ner på co2 och ökar pmdd , tacksam för tips ..

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  vad händer igentligen när man kör för mkt co2 i förhållande till pmdd ?
                  Det går inte. Mycket CO2 är alltid bra oavsett allt annat.

                  jag får sämre resultat nu med co2 än utan
                  Omöjligt. Säker på att du har Co2 i tuben och inte helium/luft?
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...