Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Pmdd

    Jag har vid det här laget haft akvarium i snart sex år, de första fyra åren ett lar på 70-80L som för drygt två år sedan ersatts av ett större på 200L.

    Men akvarieskötseln har varit mer eller mindre usel med bortglömd matning och stora oregelbundna, få vattenbyten.

    Det är först för tre veckor sedan och fram till nu som jag börjat med delvattenbyte varje vecka (ca 25%), regelbunden matning (2 ggr/dag) och för övrigt tillbringar betydligt längre tid med att bara studera akvariumet.


    För en vecka sedan beställde jag PMDD och nu har jag alla påsar här hemma, men vill ha alla råd jag kan få innan jag börjar;
    - Ang. att sätta i ämnena i olika flaskor, är det bara att testa med hjälp av "PMDD-kalkylator" (http://www.haack.se/pmdd.htm) för att veta hur mycket man ska ha i varje flaska?
    - När ska man sätta i det i vattnet? ska man sätta i vid vattenbytet eller dagen efter?
    - Hur reagerar alger på PMDD?
    - Jag har rätt lite växter i akkvariet, men de jag har behöver verkligen näring. ska jag då ändra mängden PMDD så att det bli normaldos, mer eller mindre?


    I nuläget så finns det en hel del alger av olika sorter i karet (gröna punktalger, lite tofsalger m.fl), kommer de att minska med tiden då skötseln har blivit regelbunden eller hur ska jag få bort/minska dem?

    Växtligheten består av en klunga Cabomba, en klunga med någon
    Hygrophila-sort, en stor svärdplanta, 5-6 små Anubias, en liten grupp Bacopa och en liten grupp med en växt jag inte kan namnet på.
    Växterna lider förutom av algerna även brist på flera olika ämnen.

    Akvariets befolkning består av 10 Rödmunstetror, 4 Mosaikgurami,
    4 Kuhli-ålar och 3 Skäggmunsmalar (Ancistrus).


    I första hand vill jag få hjälp när det gäller PMDD,
    men gärna råd om akvarieskötseln i övrigt också.
    Senast redigerad av Solid; 30 September 2007, 12:19.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Generellt kan man säga att alger triggar på förändringar av näringssammansättning - framförallt på nivåskillnader i ammonium och syre. Dessa nivåer påverkar inte PMDD.

    Men visst reagerar vissa högre alger (trådalger) ofta snabbare på bättre näringsförhållanden som PMDD ger jämfört med växter.

    Därför blir mitt råd att börja dosera PMDD för hela akvarievolymen vid varje vattenbyte - och framförallt att bibehålla denna dosering flera veckor efter att du börjar med den.

    Till en början kan eventuellt trådalger reagera snabbast men allteftersom växterna reagerar positivt på dina stabila näringsförhållanden så kommer dom fylla i och konkurrera ut algerna.

    A och O är stabilitet, så kör helst inte på känn utan dosera enbart för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte (oavsett hur stort det är).

    Alger reagerar positivt på ryckigheter då dom är extremt oppurtunistiska. Minsta dipp i syrenivå eller topp i ammoniumnivåer är signal för dom att det inte finns någon konkurrens och det är dags att börja föröka sig.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      VIlken sort pmdd köpte du köpte du småå portioner eller köpte du stora påsar på 250/500g.

      Kör du små påsar ala portion så är det det lättaste att fixa en påse i en flaska med vatten utom K2so4 som du kan hälla i micro flaskblandningen eller om du har nutrisi så skall du ha i citron syra i vatten lösa upp det sen ner med nutrisi och k2so4. häll i rekomenderade doser 10/100

      Om du har större påsar gå in på en av kalkylatorerna och se vilken som är bekvämast och lättast för din del (skulle gissa på heekes) skriv in uppgifter på det hela och beräkna måtta/väg upp och häll i klart
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av peterhaack
        VIlken sort pmdd köpte du köpte du småå portioner eller köpte du stora påsar på 250/500g.
        Jag köpte små/portionspåsar, inte med mikro utan NutriSI.

        Ursprungligen postat av peterhaack
        Kör du små påsar ala portion så är det det lättaste att fixa en påse i en flaska med vatten utom K2so4 som du kan hälla i micro flaskblandningen eller om du har nutrisi så skall du ha i citron syra i vatten lösa upp det sen ner med nutrisi och k2so4. häll i rekomenderade doser 10/100
        Okej

        Är det bäst att förvara flaskorna i kylskåpet?

        Kommentar

        • Solid
          • August 2007
          • 734

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Generellt kan man säga att alger triggar på förändringar av näringssammansättning - framförallt på nivåskillnader i ammonium och syre. Dessa nivåer påverkar inte PMDD.

          Men visst reagerar vissa högre alger (trådalger) ofta snabbare på bättre näringsförhållanden som PMDD ger jämfört med växter.

          Därför blir mitt råd att börja dosera PMDD för hela akvarievolymen vid varje vattenbyte - och framförallt att bibehålla denna dosering flera veckor efter att du börjar med den.

          Till en början kan eventuellt trådalger reagera snabbast men allteftersom växterna reagerar positivt på dina stabila näringsförhållanden så kommer dom fylla i och konkurrera ut algerna.

          A och O är stabilitet, så kör helst inte på känn utan dosera enbart för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte (oavsett hur stort det är).

          Alger reagerar positivt på ryckigheter då dom är extremt oppurtunistiska. Minsta dipp i syrenivå eller topp i ammoniumnivåer är signal för dom att det inte finns någon konkurrens och det är dags att börja föröka sig.
          Det ska jag göra!
          Just trådalger har jag inga, men däremot flera andra sorter^^

          Kommer även algerna i övrigt att minska (på stenar, utrustning etc.)?

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            När jag är duktig och kör med regelbundna vattenbyten och full dos av pmdd växer mina cabomba (och annat) så det knakar och algerna trivs inte. Så gör som defdac skriver.

            Sedan brukar jag fuska med snäckor om det är för mycket alger nån gång. Det funkar mycket bra. Man får plocka bort de flesta snäckorna efter ett tag annars går de på växterna när algerna är slut.

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av Krax
              När jag är duktig och kör med regelbundna vattenbyten och full dos av pmdd växer mina cabomba (och annat) så det knakar och algerna trivs inte. Så gör som defdac skriver.
              Låter som rena drömmen
              Jag ska sätta i första dosen imorron när jag byter vatten.

              Ursprungligen postat av Krax
              Sedan brukar jag fuska med snäckor om det är för mycket alger nån gång. Det funkar mycket bra. Man får plocka bort de flesta snäckorna efter ett tag annars går de på växterna när algerna är slut.
              Av misstag fick jag med snäckor/snäckrom senast jag köpte växter och glömde skälja av dom. Efter lite inlägg här på zoopet har jag fått veta att det var Physa-snäckor. Än så länge har jag bara några få, men de lär väl föröka sig snabbt... Så länge de inte blir för många så får de vara kvar, och växterna lär de inte gå på än i alla fall^^

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                När ska man sätta i PMDD? direkt efter vattenbytet eller dagen efter?

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Ursprungligen postat av Solid
                  Okej

                  Är det bäst att förvara flaskorna i kylskåpet?
                  Svalt o mörkt iaf..
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av Solid
                    När ska man sätta i PMDD? direkt efter vattenbytet eller dagen efter?
                    Direkt. Tanken är att man ska hålla nivåerna av olika näringsämnen så jämna som möjligt.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag tillsätter min torrmix dagen efter för att jag vill att pH:t ska gått ner så mycket som möjligt så att EDTA-baserade näringsämnen fungerar bättre.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Jag tillsätter min torrmix dagen efter för att jag vill att pH:t ska gått ner så mycket som möjligt så att EDTA-baserade näringsämnen fungerar bättre.
                        Okej, låter lite väl komplicerat för mig

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ja det är svårt att dosera dagen efter.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Ja det är svårt att dosera dagen efter.

                            Kommentar

                            • Rodge
                              • September 2007
                              • 2

                              #15
                              Generellt kan man säga att alger triggar på förändringar av näringssammansättning - framförallt på nivåskillnader i ammonium och syre. Dessa nivåer påverkar inte PMDD.
                              Hur förosakar man nivåskillnader/höga nivårer av ammonium?
                              Men visst reagerar vissa högre alger (trådalger) ofta snabbare på bättre näringsförhållanden som PMDD ger jämfört med växter.

                              Därför blir mitt råd att börja dosera PMDD för hela akvarievolymen vid varje vattenbyte - och framförallt att bibehålla denna dosering flera veckor efter att du börjar med den.
                              Har fått för mig(efter att ha läst mycket om PMDD här på forumet) att om man har problem med tofsalger och ej kör med CO2, så ska man minska på vattenbytet( 1 gång i månaden max..) eller sluta helt med det. Däremot ska man fortsätta göda med PMDD vid behov, utan nödvändig vattenbyte.
                              Så vad gäller egentligen, vattenbyte 30-50% varje vecka + PMDD eller "ej vattenbyte" men gödning med PMDD vid behov?
                              Till en början kan eventuellt trådalger reagera snabbast men allteftersom växterna reagerar positivt på dina stabila näringsförhållanden så kommer dom fylla i och konkurrera ut algerna.

                              A och O är stabilitet, så kör helst inte på känn utan dosera enbart för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte (oavsett hur stort det är).
                              Vad händer om man doserar för hela akvariet varje vecka utan vattenbyte, övergödning med "hemska" följder?

                              Mvh

                              // Rodge
                              Senast redigerad av Rodge; 01 October 2007, 10:55.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...