Jag tror jag träffat en växt ängel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    Jag tror jag träffat en växt ängel...

    jo det är sant jag tror det...;-)

    jag hade skaffat en del från de butiker jag har i mitt närområde (10 mils radie)

    tyvärr så i min okunskap köpte jag lite fel sorter som egentligen inte hör hemma i akvariet, fast dessa såldes som just akvarieväxter i zoobutikerna.

    Men så började jakten på flytväxter, dessa är inte så lätta att hitta ute här där jag bor ialf.

    Helt plötsligt hade jag ett pm här på denna sajt...

    en riktigt välgörar och pärla och ängel i mina ögon ialf

    gav adressen 2 dagar senare dimper paketet ner
    WOOOOOW
    jag fick vackret *gräs* skruv och valieseria eller va det heter och musselblad som jag så letat efter.Lite av andra sorter som jag i detta nu inte mins namet på.
    Säger bara WOOOOW igen att det finns så goda människor, det bästa jag kan göra är nog att i min tur ge bort när jag får överflöd.(inte än dock)
    att på så sätt hålla dessa ringar av godgärningar flytande.

    Men jag är ju rätt så rudis på växter i akvarium än så länge...
    Kör varken med co2 eller ppm eller vad det heter har inte riktigt fattat hur man gör med det, låter så himla avancerat.
    Jag göder med vanlig akvariegödning, alltid något.
    Kommer dom överleva på det ?
    Eller borde jag börja med
    Sånt där som man behöver ett helt kemilabb till?

    har inte kollat bilderna än men tänkte posta in länkar till före och efter.. så ni kan se så vackert det blev.

    Lyckliga
    /eva
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Det är väl synd att betala mer än nödvändigt för växtnäringen?
    Och, nej, man behöver inget kemi labb.
    Man köper sig några portionspåsar som man blandar med vatten, sen är det precis som "vanlig" växtnäring, man doserar enl. instruktion. Det enda som skiljer sig är väl att man får 3 olika flaskor att dosera ur istället för 1.

    Tycker man ändå att det är extremt jobbigt att doesera, tex, 3x10ml istället för 1x10ml så kan man altid köpa Tropicas PLANT NUTRITION+ liquid men som sagt varför betala mer?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • EvaLeva
      • September 2007
      • 189

      #3
      Nu så skall jag försöka visa vad som hände med akvariet och hur glada fiskarna blev, det räckte även till sjukblajan.... jag är så glad=D

      före..glest ock tråkigt nått fattas, allt nytt flyter där tyckte dom behövde vatten fort efter den långa resan.

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      och så här fint vart det

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      jag är så nöjd jag kan bli wow vad lite grönt gör skillnad

      sjukbaljan förvandlades från

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      till

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      ska bli yngel balja åt sebrorna som är feta, vet dom är fromfyllda då en hona blev dålig och jag avlivehenne efter några dagars illa simmande och raider ini allt .Men romfylld var hon ialf

      hitta en ny invånare dock inte från *ängelen*,tips kolla på *gräset*

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      detta gräset bara älskar jag

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      här är min stora marmorguramihona som regerar med sitt följe...

      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


      fasiken sebror är inte lätta att få på bild så man ser nå annat än bara ränder

      vilken fröjd det är att se in i akvariet nu jag är så himla glad=))))))

      /eva
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 September 2007, 15:56.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Nice!
        Men PMDD behöver du inget labb för, du kan köpa färdiga påsar o sen blanda som heeke sa, det blir totalt 3 flaskor, men en STOR ekonomisk vinning i plånboken! Och varför betala mer?
        Själv har jag börjat torrdosera, (tack till heeke och övriga på PS för hjälpen) så nu strör jag bara i lite blandat pulver och lite flytande micro en gång i veckan.

        Ang, växtänglar! Jo dom finns!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det blev ju en radikal förändring i karet!
          Växterna du har kommer säkert att klara sig bra, och med en dos gödning med jämna mellanrum ska de nog växa till sig.
          Ett litet tips annars är att du planterar Limnophilan i en klump baktill i karet så ser de lite roligare ut.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • EvaLeva
            • September 2007
            • 189

            #6
            tackar för tipset ansjo

            jag vart nog lite trötter och med förmånga intryck nog bör dom längre vara i bakgrunden ialf..;-)

            men jag är så fachinerad av tjockleken på deras stammar rena rama träden ju *fniss*

            sedan så är jag väl lite gå motströmmen typen åxå varför ha allt där bak och allt smått hit å dit..

            men det jag kände vart *sämst* är nog skiffer grottorna

            sedan har jag himla dumt grus för det är hur svårt som hellt att få planterna att stanna där, ja kanske lite mer skulle vara på sin plats.
            Är bara 25 kg där eller om det var 20kg i påsen.Ser man noga ser man ju rötter som tittar upp ...

            kanske kan jag *slänga* på en 10kg engelskt grus som jag har i sjukbaljan på...men det blir ju sådant hopkok då...(inte det gruset utan nytt isf)

            funderar vidare=))

            /eva

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Hur stort är karet? En bra tumregel är en 20 kg:s säck/100 liter akvarium. Då brukar det bli ca 7 cm i bakkant och 3-4cm i framkant, och det brukar vara ganska planteringsvänligt.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • EvaLeva
                • September 2007
                • 189

                #8
                det är 80*35*40... ca 114 sägs det jag å matematiska övningar är inte kompatibla somd et så fint here=P

                fast jag har mitt grus jämntjockt,de växter med största bladen tex de har jag haft jätte problem med att sitta kvar.

                vallen är väl en lökväxt så den skall ju inte sitta djupt, såg den nästan hänger i rötterna presis ovan gruset.
                Borde nog peta lite där, men jag ville se hur det vart med utflödet och så hur mycket det skulle lyckas *dra* iväg planterna.
                Nu vet jag men vill låta fiskarna vila lite från mitt bök , men dom vill gärna vara med å se vad jag gör hehe

                /eva

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då är du inte så fel ute med gruset/sanden i ditt kar men kan fylla på med några kilo om du tycker det behövs, och det är helt och hållet en smaksak om hur mycket grus som är snyggt.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • EvaLeva
                    • September 2007
                    • 189

                    #10
                    närmare eftertanke säger mig att några kilon baktil skulle inte vara helt fel kanske bara 5-8 kg till om ens så mycket..

                    men va händer med bakterierna i sanden då?.... blir dom väldigt ledsna för man kör ner dom djupare?

                    /eva

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det har jag aldrig haft en tanke på, men tror nog inte det är någon större risk eftersom du har pumpen igång.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • EvaLeva
                        • September 2007
                        • 189

                        #12
                        ja det kanske är så, ibland är saker inte så knepiga som man tror=)

                        /eva

                        Kommentar

                        Arbetssätt...