HJÄLP! Trådar mellan växter!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliot
    • August 2007
    • 13

    HJÄLP! Trådar mellan växter!?

    Hjälp! I mitt nystartade 205 liters akvarium har jag fått algtrådar mellan växterna. Är detta tofsalger, eller finns det något som heter trådalger? Urtrist i varje fall. Jag har nu 2 siameser och 3 otocinklus. I affären sa de att fiskarna även skulle ha tablettmat. Men jag tycker de verkar äta mindre alger när de får tablettmaten. Kan man göra så att man inte ger dem några tabletter tills de har ätit upp algerna, eller svälter de då? Väldigt trevliga fiskar, men jag tycker inte att "trådarna" har minskat speciellt mycket...
    M v h
    Elliot
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    #2
    Tror inte det är något problem att skippa tabletterna så länge det finns alger att tillgå. Jag inte det till min ancistrus utom när det är väldigt ont om alger i tanken. Och han blir bara större och större och verkar allmänt välmående.
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Även jag har flera Ancistrus-malar i mitt akvarium (gott om alger) och de får aldrig något foder från mig, förutom enstaka gröna ärtor, men det är rätt sällan de får det. Och alla mår prima!

      Har även Kuhli-ålar vilka heller inte äter annat än det dom hittar på botten (även de smakar väl på ärtorna i undantagsfall) och dom mår också bra.

      Så länge du har alger borde de inte behöva något foder från dig^^

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        De fiskarna äter inte trådalger utan du får mata på som vanligt till dessa.
        Det du kan göra för att bli av med trådalger är att rulla upp dem på en träpinne som man har till grillspett. Ett djä**la jobb men håll ut så blir det snart bättre.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Knyttet
          • December 2006
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Solid
          Även jag har flera Ancistrus-malar i mitt akvarium (gott om alger) och de får aldrig något foder från mig, förutom enstaka gröna ärtor, men det är rätt sällan de får det. Och alla mår prima!

          Har även Kuhli-ålar vilka heller inte äter annat än det dom hittar på botten (även de smakar väl på ärtorna i undantagsfall) och dom mår också bra.

          Så länge du har alger borde de inte behöva något foder från dig^^
          Ta inte illa upp nu, men är du säker på att de mår prima? Jag skulle inte våga skippa maten till mina ancistrusar. Är de runda och fina om magen?
          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

          Kommentar

          • Elliot
            • August 2007
            • 13

            #6
            Tack för era svar - även om de går lite stick i stäv... Jag vågar nog inte låta bli att mata fiskarna, så jag fortsätter med tabletterna. Grillspettvarianten är nog det enda som hjälper mot trådarna. Jag ska kämpa på. Har kastat ut all Javamossa, det var källan till det onda! Med täta vattenbyten ska det nog bli bättre. Tack för era tips! M v h Elliot

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Kör med grillspett av trä eller en tandborste som rullas vid trådarna. Jag har hållit på ett halvår nu och har mindre alger nu än när jag började... suck... Mina Black Molly äter lite grann på trådarna, särskilt om de får svälta.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Trådar insnärjda i växterna låter som att det kanske är Vattenhår (Spirogyra) - sträva halvmeterlånga trådar tunnare än ett hårstrå. Tar man inte regelbundet bort dem så blir det till slut så tätt i akvariet att fisken bokstavligen kör fast i trådarna.

                Om det finns nåt bra sätt att utrota det så känner jag i alla fall inte till det.

                Ancistrus äter det garanterat inte, och jag tror inte nån annan vanlig algätare gör det heller, inte så det märks i alla fall. De vanliga tricken - justerad gödning för att gynna växterna, samt kanske mer gimmick-artade lösningar som peroxid eller tre dagars total mörkläggning - kan funka, men det enda jag personligen haft framgång med har varit att slänga alla växter i akvariet och starta om.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Pegrasus
                  • March 2007
                  • 455

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knyttet
                  Ta inte illa upp nu, men är du säker på att de mår prima? Jag skulle inte våga skippa maten till mina ancistrusar. Är de runda och fina om magen?
                  Jo då, de ser ut som de ska och är långt ifrån undernärda. Och som jag sa, de växer så man ser det. Får väl förtydliga med att det ska finnas alger som de verkligen ÄTER, alltså inte bara alger som fenomen.
                  Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...