Växtnördar är män?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Växtnördar är män?

    Är det sant att växtakvarister oftast är män? Och om så är fallet, varför?
    Qui audet adipiscitur!
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Det känns lite som att dom flesta akvarister över huvudtaget är män..
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      det är en hobby och av någon anledning så är det oftast män som håller på med någon hobby!?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Är både växtfanatiker, samt har massor av hobbies..

        Men kanske merparten av alla akvarister är killar?
        För att kvinnan drar det stora lasset i hemmet o aldrig får tid över?

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          kan säga det finns många kvinnor i hobbyn med vi har massor av kvinnor på PS som verkligen kan sina saker och verkligen följer med och lägger sig i..

          Det är kul att en hobby som vår inte är disskriminerande då det gäller kön synd att inte fler kvinnor vill ha det som hobby, som vi män och våra fruar hahaha..

          Well girls keep up the good work and keep planting!
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Fiskponken
            • July 2007
            • 21

            #6
            Procentuelt så tror jag att det är lika många män som kvinnor.
            www.ponkebloggen.bloggagratis.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Fiskponken
              Procentuelt så tror jag att det är lika många män som kvinnor.
              Det är möjligt men jag är nog mer benägen att hålla med Vic om att det är fler män som håller på akvariefisk med fisk överhuvudtaget. Det är i alla fall klart fler män som är så intresserade att de aktiverar sig (medlem i förening, går på möten, skriver i forum etc.). Så är det också internationellt.
              Tittar man på de stora fiskforumen i Sverige så är säkert minst 95% av alla de som skriver i forumet män på saltvattensguiden och ciklid. Går man på föreningsmöten så är oftast 90% av deltagarna män etc. etc.
              På Zoopet är ungefär 35-40% av deltagarna kvinnor - vilket är exceptionellt mycket för att vara en stor akvariesida.

              Vad gäller växter så har jag faktiskt också alltid funderat lite över varför det inte är fler kvinnor som är aktiva där.
              Dock så är vi ju nu 11 st som anmält sig till vår resa till växtävligen i Hannover sista helgen i Januari och av dessa är 7 st kvinnor - så det går framåt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Dock så är vi ju nu 11 st som anmält sig till vår resa till växtävligen i Hannover sista helgen i Januari och av dessa är 7 st kvinnor - så det går framåt
                Fräckt ju, det blir nästan två honor på varje hanne!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Sintei
                  • May 2006
                  • 501

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  det är en hobby och av någon anledning så är det oftast män som håller på med någon hobby!?
                  Min sambo tycker det är en hobby att driva mig galen.
                  Mitt akvarium tar upp en del tid och det gör henne galen.
                  Aldeles jämnt och fint.
                  www.akvascape.se - design i vattenvärlden

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Tittar man på de stora fiskforumen i Sverige så är säkert minst 95% av alla de som skriver i forumet män på saltvattensguiden och ciklid. Går man på föreningsmöten så är oftast 90% av deltagarna män etc. etc.
                    Min mest trångsynta och fördomsfulla kompis sa: "Fiskar - det är väl bara tjejer som håller på med sånt!"
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Zirconia
                      • May 2007
                      • 701

                      #11
                      Haha, kul tråd, jag hade ju typ ett akvarium när jag var barn, men det var ju absolut inte bra skött eller bra fiskbesättning eller nånting, det vet jag ju nu...

                      Men sen nu är det ju sambon som tjatat hela tiden om akvarium, att det är så vackert och så, och det enda jag mindes var ett skitigt äckligt kar, och man skulle gräva på den där äckliga filtersvampen och ja, allt var äckligt typ och man skulle byta vatten och rengöra all sand flera ggr i veckan eller nåt..

                      Det var typ mina minnen från förr.. och jag tyckte det lät jobbigt..

                      Men sen läste vi ju på, och fick veta att så gjorde man ju inte!

                      Sen skaffade vi ju ett tillsammans, sen var det kört..

                      Vi är nog båda lika intresserade nu faktiskt, fast jag är och har alltid varit gladare för växter än sambon, han vill ha lite, och jag mycket.. Men nu har vi ju egna kar att sköta, han sköter sitt 180liters och jag sköter mitt 95L och 105L och yngelkaret på 32L och räkburken..
                      Så jag har rätt mycket att sköta, men det är roligt

                      Han ska starta upp ett till litet också, mestadels för yngel tror jag..

                      Men ja, vi drägglar båda efter akvarium när vi går i djuraffärer osv.. och kollar på grejor på nätet..

                      Jag är ju jätteintresserad nu, så vi bråkar inte om det ska skaffas nya akvarier, vi bråkar möjligen om vem som ska köpa vad eller vilka fiskar osv.. Man måste ju klara det ekonomiskt också

                      Men annars finns inga hinder för större och fler..

                      Men ja, annars vet jag inte varför det är mest män.. jag har alltid varit en hobbymänniska, sysslat med olika sporter och saker.. men ja, jag har aldrig tänkte på om det är mest män som tilltalas av akvarier..
                      Senast redigerad av Zirconia; 24 September 2007, 20:53.
                      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #12
                        När det gäller mig och min sambo... han har ju absolut ingen förståelse för min akvariehobby Han tycker det verkar äckligt att byta vatten (sätta igång häverteffekten med munnen verkar väl inte alltid så kul ^^) och varje gång jag står och pillar i karet så kommer han inte ens i närheten för han vill inte få akvarievatten på sig

                        Men när vi flyttat till något större skall jag allt ha ett odlingsrum, det tycker han är okej, så länge han inte behöver göra nått
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        • miluhe
                          • June 2006
                          • 2090

                          #13
                          Min man är mycket intresserad av våra akvarier så länge jag sköter dem. Överhuvudtaget är det jag som har hobbyideer här hemma.
                          Akvarium, katt dem gillar min man iof jättemycket också. Hund ,fotografering och heminredning. Makens hobby är hans jobb plus f1 så klart. Så det här med hobby tror jag är lika över kön.

                          Kommentar

                          • Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annaica
                            När det gäller mig och min sambo... han har ju absolut ingen förståelse för min akvariehobby Han tycker det verkar äckligt att byta vatten (sätta igång häverteffekten med munnen verkar väl inte alltid så kul ^^) och varje gång jag står och pillar i karet så kommer han inte ens i närheten för han vill inte få akvarievatten på sig

                            Men när vi flyttat till något större skall jag allt ha ett odlingsrum, det tycker han är okej, så länge han inte behöver göra nått
                            Haha, hmm, t.o.m jag är "för fin" av mig (läs känslig) för att sätta igång nån häverteffekt med munnen på nån slang.. Haha..

                            Men vi har sån slang med pump på.. men ja, det innebär lite kånkande med hinkar, men det är inte så jobbigt, jag gillar akvariepysslet ändå
                            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Jag reagerade på det som Anettejt skrev:

                              "För att kvinnan drar det stora lasset i hemmet o aldrig får tid över?"

                              Jag tror att det har mycket att göra med personligheten och hur man är uppväxt, hur mycket "hobbyperson" man blir. Men det har säkert i många fall också varit så att killar uppmuntrats mer till fritidsintressen, medan tjejer uppmuntrats mer att hjälpa till hemma.

                              I "min" generation, den yngre generationen (jag är 24), så vet jag fortfarande många av mina kompisar där killen aldrig har blivit tillfrågad att hjälpa till med maten, medan tjejen alltid blir det. Jag blev lite mörkrädd när jag fick höra det, i min familj har det tagits för självklart att alla i hushållet ska hjälpa till lika mycket.

                              Hursomhelst, vad jag skulle komma till är att det nog i VISSA fall ligger sanning i det som Anettejt skriver. I de fall där kvinnan har tagit på sig en för stor roll för att sköta hemmet, så har hon säkert ingen tid till att utveckla någon hobby. Sorgligt att sådana kvinnor fortfarande finns. Jag hoppas att alla ni killar inte tycker att det handlar om att "hjälpa" kvinnan med hemmet (som att det vore hennes lott från början!) utan att ni gör lika mycket i hushållet, helt naturligt.

                              Kul att det börjar komma in mer tjejer i akvariehobbyn!

                              Av mig och min sambo är jag mer intresserad av att skötseln ska bli rätt (han tycker det är onödigt att byta vatten så ofta), och jag är den som pysslar mest med akvariet och har köpt mest grejor till det.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...