Marsilea hirsuta söker sig mot ytan.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mavve
    • August 2003
    • 283

    Marsilea hirsuta söker sig mot ytan.....

    Har införskaffat Marsilea hirsuta som förgrundsväxt. Vid köpet var det små stänglar (ca 10-15 cm) som vad jag känner till beror på odlingen ovan vatten och att den anpassar sig snabbt till undervattensförhållande.

    Jag har haft den i en månad nu och den sprider sig bra, men problemet är att den skickar långa stänglar upp mot ytan........!! En del når t.o.m. hela vägen upp.

    Vad beror detta på.... eller hur länge kan detta pågå ??

    CO2 och PMDD.

    Mvh Martin
  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    #2
    Jag tror inte detta är Marsilea hirsuta. Har du en bild?
    /Makasu

    http://green.colorize.net/

    Kommentar

    • mavve
      • August 2003
      • 283

      #3
      Ursprungligen postat av Makasu
      Jag tror inte detta är Marsilea hirsuta. Har du en bild?
      Bifogar de bilder jag har. Den är inköpt på en välrenommerad butik här i Gbg, där de absolut borde veta vad de säljer.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Makasu
        • June 2004
        • 400

        #4
        Jag är lite osäker, men jag tror denna heter Marsilea minuta, och är en variant på hirsuta. Om jag gissar rätt är denna längre och skörare. Jag har dock för mig att om den är uppväxt emerst så tar det ett tag innan den börjar växa i sin lägre/mer stabila form.
        /Makasu

        http://green.colorize.net/

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Svårt att se proportionerna... men hur stora är bladen? Har själv haft Marsilea hirsuta och bladen var inte större än kanske... 0,5-1 cm långa. Om de verkligen är Marsilea hirsuta och den sträcker sig mot ytan kan de bero på dålig belysning.
          Räkbiten


          Kommentar

          • mavve
            • August 2003
            • 283

            #6
            Ursprungligen postat av Makasu
            Jag är lite osäker, men jag tror denna heter Marsilea minuta, och är en variant på hirsuta. Om jag gissar rätt är denna längre och skörare. Jag har dock för mig att om den är uppväxt emerst så tar det ett tag innan den börjar växa i sin lägre/mer stabila form.
            Men borde inte de nya bladen vara i "sin lägre form"? Det mesta är stänglar och blad som vuxit upp i akvariet.

            Kommentar

            • mavve
              • August 2003
              • 283

              #7
              Ursprungligen postat av Annaica
              Svårt att se proportionerna... men hur stora är bladen? Har själv haft Marsilea hirsuta och bladen var inte större än kanske... 0,5-1 cm långa. Om de verkligen är Marsilea hirsuta och den sträcker sig mot ytan kan de bero på dålig belysning.
              Jag hade en hirsuta för några år sedan under liknande förutsättningar, så det borde inte vara några problem ( 4 x T8 + refl, 300l). Bladen är betydligt större än vad de "borde", upp till ca 2 cm och ganska tunna. Hirsutans blad ska väl vara lite kraftigare och som du säger snarare kring 0,5-1 cm. För mig verkar det som att det fortsätter med sitt emersa växtsätt av någon orsak. 1 månad känns bara som lång tid?

              Mvh Martin

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Bladen skall vara lite tjockare och små. Min Marsilea hirsuta var kanske... 4-5 cm hög när jag planterade den men sedan när den kommit tillrätta i karet så var den snarare 1-1,5 cm hög men små tjocka blad. Det tog iofs ganska lång tid för mig innan den kom till det stadiet, säkert mer än 1 månad.
                Räkbiten


                Kommentar

                • mavve
                  • August 2003
                  • 283

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annaica
                  Bladen skall vara lite tjockare och små. Min Marsilea hirsuta var kanske... 4-5 cm hög när jag planterade den men sedan när den kommit tillrätta i karet så var den snarare 1-1,5 cm hög men små tjocka blad. Det tog iofs ganska lång tid för mig innan den kom till det stadiet, säkert mer än 1 månad.
                  Då är det väl tålamod som gäller, även om jag inte känner igen att det tog sådan tid förra gången jag hade växten. Det ser lite lustigt ut nu bara i karet med ett antal långa taniga stänglar i framkant...

                  Mvh Martin

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Min hade iofs aldrig enbart långa stänglar... var alltid en del korta också.
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • mavve
                      • August 2003
                      • 283

                      #11
                      Jag var i butiken idag där jag hade köpt "hirsutan". Det visade sig att de hade fått in en felsändning tidigare - jag hade därför fått med mig en Marsilea quadrafolia istället.......som betedde sig som den borde...

                      Kommentar

                      • Makasu
                        • June 2004
                        • 400

                        #12
                        Mmm, misstänkte att det var en annan variant.
                        /Makasu

                        http://green.colorize.net/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...